همشهری‌آنلاین: رمان «‌آدم فروش» نوشته پل بیتی، نویسنده سیاهپوست‌آمریکایی برنده جایزه ۵۰ هزار پوندی من بوکر سال ۲۰۱۶ شد.

بوکر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نیویورک تایمز این نخستین بار است که یک نویسنده آمریکایی جایزه من بوکر را به دست می‌آورد.

این رمان روایتگر یک سیاهپوست مقیم شهر لس‌آنجلس است که خواهان برقراری دوباره نظام تبعیض جنسی و نژادی و برده‌داری در منطقه‌ای است که خود در آن زیست می‌کند.

داوران من بوکر نوشته‌های بیتی را شبیه طنزهای جاناتان سویفت ارزیابی کرده‌اند و نویسنده نیویورکر نیز از او به عنوان کسی که فضای داستان‌های چارلز دیکنز انگلیسی را در نگاهش جاری ساخت یاد کرده است.

پل بیتی جایزه ۵۰ هزار پوندی را از دست دوشس کورنوال، همسر ولیعهد بریتانیا دریافت کرد.

 به گزارش همشهری‌آنلاین در سال ۲۰۱۵ کتاب تاریخچه هفت قتل  مارلون جیمز، نویسنده جامائیکایی برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۵ شد. کتابی که با الهام از تلاش‌ برای ترور باب مارلی در اواخر دهه هفتاد میلادی نوشته شده بود. نکته جالب توجه اینکه هر دو کتاب (برنده جایزه ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ من بوکر)از سوی یک ناشر منتشر شده است. در رقابت‌های امسال شش کتاب برای دریافت جایزه نهایی نامزد شده بودند که از جمله آنها کتابی از آتوسا مشفق نویسنده ایرانی تبار مقیم آمریکا بود که توفیق نهایی نصیبش نشد.

اين براي سومين سال است كه تمام نويسندگان جهان به شرط داشتن كتابي به زبان انگليسي و انتشار آن در بريتانيا توانستند براي به‌دست آوردن يكي از مهم‌ترين جوايز ادبي دنيا رقابت كنند.  شش نويسنده از بريتانيا، آمريكا و كانادا (مهم‌ترين سرزمين‌هاي انگليسي‌زبان هر كدام با 2نويسنده) بخت بردن من‌بوكر را داشتند که سهم مساوي زنان و مردان نويسنده در اين فهرست  از نکات جالب توجه بود که در نهایت جایزه آن به نویسنده سیه‌چرده آمریکایی رسید.

کد خبر 350754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha