شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دو آلبوم موسیقی«هایکو» و «مرثیه واج‌ها» حاصل ذوق‌ورزی‌های احسان صبوحی ‌آهنگساز و نوازنده پیانو، از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین آلبوم «هايكو ها» اثری است حاصل همكارى احسان صبوحى آهنگساز معاصر ايرانی و گردا گرتنز آهنگساز معاصر و فيلسوف هلندی. ايده ی نخست و اصلى اين همكارى توسط فوكين فرهوف (استاد پيانو) مطرح شد. و سپس با همكارى دپارتمان پيانوى بنياد فرهنگى مدرسه موسيقى SKVR شهر رتردام مراحل آماده سازى كنسرت و ضبط آلبوم شكل گرفت.

همگام با تمرين هاى منظم و مستمر هنرجويان پيانو كه از طريق هايكو ها با موسيقى معاصر جهان و ايران آشنا مى شدند، گردا گرتنز بر اساس هر كدام از هايكوهاى پيانويي که شکل اصلی این پروژه بود، ابتدا به طراحى و ساخت هايكوهايى با اصوات الكترونيك و سپس براى هر كدام به طراحى و ساخت پروجكشن پرداخت. در اواسط پروژه، سه شاعر برجسته‌ی هلند، سوانبورن، تربراك و گرتنز شعرهایى را بر اساس فرم شعرى هايكو طراحى كردند.

مجموعه‌ی حاضر (17 هايكو براى پيانو و الكترونيك) اجراى روز پايانى نوازندگان پيانو در این پروژه است كه در سالن اصلى مدرسه،  از سوی سوفى ساند ضبط و مسترينگ شده است.

آلبوم دوم  احسان صبوحی «مرثیه ی واج‌ها» نام دارد که در کارنامه ی آهنگسازی اش آثار متعدد ارکسترال، موسیقی مجلسی، سولو، الکترونیک و الکتروآکوستیک به چشم می خورد. او در این مجموعه با ترکیبی متفاوت در ارکستراسیون، گام در راه پُر رمز و راز تجربه  مرگ اندیشی نهاده است.

این مجموعه در طی دو سال (1394-1393) برای چهار خواننده، گروه آوازی، دیجیریدو، تمبک تغییر یافته، کامپیوتر و اصوات الکترونیک در پانزده قسمت نوشته و توسط دانشجويان موسیقی (آهنگسازی و نوازندگی) و دانش آموزان هنرستان موسيقى دختران تهران به رهبری احسان صبوحی اجرا و ضبط شده است.

از احسان صبوحی پیش از این آلبوم موسیقایی «شهر آشوب» در سبک کلاسیک مدرن از سوی موسسه راوی آذرکیمیا و ا آلبومی از آثارش شامل سه بخش با عنوان موسيقي هايكو، دگرديسي و سمفوني شماره يك، که در سال هاي 86 تا 91 ساخته و تنظيم کرده بود، با نوازندگی پیانوی هوشيار خيام از سوی انتشارات ارغنون منتشر کرد.

کد خبر 350718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha