همشهری آنلاین: میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین از سرحد بسیار کلیدی عبور کرده و ممکن است برای چندین نسل آینده از این حد پایین‌تر نیاید.

دی اکسید کربن

براساس گزارش BBC، ميزان 400 بخش در ميليون اولين بار در سال 2015 در سرتاسر جهان شكسته شد، اما براساس گزارش سازمان هواشناسي جهاني، WMO، سال 2016 اولين سال كامل در تاريخ زمين خواهد بود كه ميزان دي‌اكسيد كربن در سرتاسر جهان از اين حد عبور كرده‌است و اصلي‌ترين دليل آن نيز پديده ال‌نينو معرفي شده‌است.

اگرچه ميزان انتشار دي‌اكسيد‌كربن ناشي از فعاليت‌هاي انساني بين سال‌هاي 2014 و 2015 ثابت باقي مانده‌است،‌ آغاز پديده جوي ال‌نينو باعث جهش ناگهاني گاز دي‌اكسيد كربن در اتمسفر زمين شده‌است.

اين به آن خاطر است كه خشكسالي ايجاد شده به واسطه ال‌نينو در مناطق گرمسيري باعث شده‌است تا بافت گياهي كمتري براي جذب دي‌اكسيد كربن در زمين وجود داشته‌باشد و در كنار آن دي‌اكسيد كربن بيشتري دراثر وضعيت خشك زمين و آتش‌سوزي‌هاي طبيعي وارد اتمسفر شود.

سازمان هواشناسي جهاني در بولتن سالانه گازهاي گلخانه‌اي خود اعلام كرد اين شرايط به عبور سطح دي‌كسيد‌كربن از حد ميانگين ده سال گذشته كمك كرده‌است.

محاسبات پايگاه نظارت بر اتمسفر مائونا لوآ در هاوايي، ميزان دي‌اكسيد كربن موجود در اتمسفر از 400 بخش در ميليون عبور كرده‌است،‌ يعني تعداد مولكول‌هاي دي‌اكسيد كربن در هر يك ميليون مولكول هوا از 400 مولكول بيشتر شده‌است. آخرين‌باري كه ميزان اين گاز به صورت مداوم بالاتر از اين حد بوده‌است به سه تا پنج ميليون سال پيش بازمي‌گردد.

به گفته سازمان جهاني هواشناسي اين افزايش از سرحد 400 ppm در سال 2016 به صورت ثابت ادامه يافته‌است و به نظر مي‌آيد اين سال اولين سالي است كه به طور كامل ميزان دي اكسيدكربن بالاتر از حد هميشگي‌اش بوده و احتمال دارد اين وضعيت براي چندين نسل پياپي ادامه پيدا كند.

اگرچه عامل ال‌نينو اكنون از بين رفته‌است، اما سازمان هواشناسي جهاني مي‌گويد عامل انساني توليد اين گاز همچنان پاربرجاست. در اين گزارش همچنين به افزايش ميزان ديگر گازهاي گلخانه‌اي از جمله متان و اكسيد نيتروژن اشاره شده‌است. در سال 2015 ميزان متان موجود در اتمسفر 2.5 برابر بيشتر از ميزان اين گاز در دوران پيش صنعتي بوده و همچنين مقدار اكسيدنيتروژن نيز 1.2 برابر بالاتر از حد تاريخي آن بوده‌است.

مابين سال‌هاي 1990 و 2015 ميزان عامل گرم‌كننده اتمسفر به واسطه ايجاد اين گازها در نتيجه فعاليت‌هاي صنعتي، كشاورزي و خانگي 37 درصد افزايش پيدا كرده‌است. اگرچه اجراي توافق‌هاي بين‌المللي از جمله اجراي پيمان جهاني حذف گازهاي HFC كه به تازگي در روآندا آغاز شده، رويداد‌هاي مثبتي به شمار مي‌روند، اما سازمان جهاني هواشناسي تاكيد دارد كه كشورها بايد بر قطع توليد دي‌اكسيد‌كربن متمركز شوند زيرا به گفته اين سازمان بدون مهار ميزان دي‌اكسيد كربن، امكان مهار تغييرات اقليمي و كنترل دماي جهاني در حد دو درجه پايين‌تر از دماي دوران پيش صنعتي وجود نخواهد‌داشت.

کد خبر 350552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha