همشهری آنلاین: رئیس انجمن جامعه جنگلبانی ایران شعبه مازندران گفت که دخالت‌های انسانی با ایجاد برش در زیست بوم، جنگل‌های شمال را آفت‌پذیر کرده است.

دخالت انسانی علت مهم آفت‌پذیری جنگل‌های شمال

به گزارش ايرنا، محمد امینی روز یکشنبه گفت: جنگل‌های شمال به طور طبیعی چند طبقه و چند لایه هستند، ولی دخالت‌های انسانی مانند جاده‌سازی، ایجاد شبکه برق و ویلاسازی سبب شد تا بین لایه‌های جنگلی شکاف و یا برش اکوسیستمی ایجاد شود.

وی توضیح داد: جنگل‌های شمال در مقابل آفات و بیماری‌ها و بلایای طبیعی خود نگه‌دارنده هستند و در برابر بلایای طبیعی مانند سیل به صورت سدی طبیعی عمل می‌کنند و ذخیرگاه آب‌های سطحی هم محسوب می‌شوند، ولی "تنک" Tonok شدن جنگل پذیرش و نفوذ آفت و بیماری را در آن افزایش داده است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و منابع طبیعی مازندران به خاکبرداری‌های سنگین، از بین رفتن آب‌بندان‌ها و یا خشک کردن آنها با هدف آبیاری زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این موارد در واقع دخالت‌های انسانی هستند که برش اکوسیستم در جنگل‌های شمال را بیش‌تر کرده است.

وی به وجود بیماری خزان زودرس درختان شمشاد و آفت شب پره جنگل‌های شمال اشاره کرد و گفت: البته تغییرات آب و هوایی، بارندگی‌های سیل‌آسا و افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای هوا هم آفت‌پذیری جنگل‌های شمال را بیش‌تر کرده است.

امینی بر لزوم تغییر رفتار و دخالت انسانی در جنگل‌های شمال تاکید کرد و هشدار داد: اگر نتوانیم برخوردهای علمی با جنگل داشته باشیم، حمله آفات و بیماری علیه جنگل به بحران جدی تبدیل می‌شود.

وی در عین حال گفت که بازگشت اکوسیستم طبیعی جنگل‌های شمال سخت و در عین حال زمانبر است، اما با تغییر الگوی رفتاری می‌توان بیماری‌ها و آفت‌های جنگل‌های شمال را کنترل کرد.

عرصه جنگلی شمال کشور بر اساس برآوردهای رسمی یک میلیون و 900 هزار هکتار است و بیش از یک هزار و 35 گونه جنگلی در این مناطق یافت می‌شود.

تاکنون دست کم 30 عامل آفت‌زا در جنگل‌های شمال شناسایی شد که گروه وسیعی از درختان را در برگرفته و برخی از گونه‌های با ارزش نظیر "ملچ" و "شب خسب" را به مرز انقراض نزدیک کرده است.

بیماری بلایت و شب پره شمشاد 2 آفتی است که در سال‌های اخیر در جنگل‌های شمال شیوع یافته و بخش زیادی از شمشادهای هیرکانی را از بین برده است.

کد خبر 350326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha