شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

شروین‌طاهری: لوکا بوناچیچ : مربی الوحده بی‌ادب بود

‌لوکا پیش از گفت‌وگو با همشهری به فارس گفته بود: نمی‌توانم قول قهرمانی سپاهان را بدهم اما تمام تلاشم را برای کسب موفقیت انجام خواهم داد. این موضوع را قبول نمی‌کنم، مربیگری در تیم‌ملی بسیار خطرناک است.

 نمی‌خواهم به این موضوع فکر کنم. این‌گونه راحت‌تر می‌توانم به فوتبال ادامه دهم. او البته بین فوتبال ایران و ژاپن قیاس فانتزی می‌کند و می‌گوید اگر ما ماشین پیکان باشیم، حریف ماشین سوزوکی است.

  • شما با چه روشی جلوی الوحده بازی کردید؟

واقعا از پاسخ دادن به چنین سئوال‌هایی خسته شده‌ام. قبل از بازی هم از من چنین چیزهایی می‌پرسیدند، ولی می‌گفتم اولاً این فوتبال است و باید منتظر شرایط و اتفاقات ماند و ثانیاً طبیعی است که ما با توجه به پیروزی 3 بر یک در بازی رفت برای متوقف کردن الوحده بازی کنیم.

سپاهان در این بازی از یک روش 2-4-4 نرمال استفاده کرد. ممکن است مثل بقیه بگویید سپاهان خیلی دفاعی بود، ولی تاکید می‌کنم که اتفاقاً ما تهاجمی بازی می‌کردیم، چون اجازه می‌دادیم آنها ابتدا به زمین ما بیایند.

 شاید این‌طور به نظر می‌رسید ما دفاعی بازی می‌کنیم، در حالی‌که این تله‌ای بود برای دفاع الوحده و به محض به دست آوردن توپ خودمان را به دروازه‌شان نزدیک می‌کردیم. موقعیت‌های گل ما در نیمه اول، گویای این واقعیت است، حتی در نیمه دوم هم موقعیت‌های صددرصدی بیشتری نسبت به آنها داشتیم.

  • به هر حال سپاهان در 5 بازی آخرش در لیگ قهرمانان تنها یک گل دریافت کرده و سرمایه‌گذاری روی چنین دفاع مستحکمی ایرادی ندارد.

 بله، ولی مخصوصا در امارات خبرنگاران، فوتبال دفاعی را به شکل منفی مطرح می‌کردند، در حالی‌که ما واقعا یک برنامه از پیش تعیین شده برای بستن راه حملات آنها داشتیم. من قبل از بازی هم گفتم که به دفاع تیمی سپاهان اطمینان کامل دارم و نتیجه اطمینانم را هم گرفتم.

ما همه فضاهای حمله را به روی الوحده بستیم و تنها یک راه بیهوده را باز گذاشتیم؛ آن هم شوتزنی از راه دور به سوی دروازه‌ای بود که یک شوت‌گیر قهار به نام عباس محمدی در چارچوبش ایستاده بود. علاوه بر محمدی جا دارد از بازی فوق‌العاده 2 مدافع میانی‌مان، هادی عقیلی و محسن بنگر هم تقدیر کنم.

  • تصاویر تلویزیونی پخش مستقیم بازی شما را خیلی برافروخته نشان می‌دادند، طوری‌که دیگر به مترجم‌تان هم رجوع نمی‌کردید و مستقیماً اسم بازیکنان را فریاد می‌زدید.

خب طبیعی است، این مهم‌ترین بازی من در آسیا بود اما نسبت به سایر مربیان اتفاقاً خیلی آرام بودم. انتظار داشتید میان سروصدای آن همه جمعیت بلندگو به دست، دستورات تاکتیکی را فریاد نزنم؟

ضمن اینکه فردای مسابقه من خودم واکنش‌های سرمربی برزیلی آنها را از تلویزیون الجزیره تماشا کردم. او واقعا از خود بی‌خود شده بود، در حالی‌که 7 دستیار شامل 3 آنالیزور که آن بالا روی سکوها می‌نشستند، حمایتش می‌کردند.

ضمن اینکه باید اعتراف کنم او مربی واقعا بی‌ادبی بود، چراکه قبل و بعد از بازی از دست دادن با من طفره ‌رفت. اگر تصور کنیم که دست دادن قبل از مسابقه کار چندان جالبی نباشد، اما بعد از مسابقه که همه چیز روشن شده و به پایان رسیده، مربی باید مثل یک مرد با همتایش دست بدهد. خوشحالم از اینکه پیش از مسابقه استرس را به جان او انداختم.

  •  فکر می‌کردیم آنها جنگ روانی راه انداخته‌اند ولی شما می‌گویید...

من تنها واکنش نشان دادم. روز قبل از بازی یکی از خبرنگاران عرب از من پرسید که فکر می‌کنی استرس تو بیشتر باشد یا همتای برزیلی‌ات؟ من هم جنگ روانی‌شان را به خودشان برگرداندم و پاسخ دادم ما در چینن وضعیتی متحول‌ترین تیم امارات را 3 بر یک شکست داده‌ایم و قطعا با شروع بازی آنها لحظه‌به‌لحظه به خاطر اینکه در حال حذف شدن توسط تیمی هستند که ذره‌ای از ریخت و پاش‌های‌شان را نداشته، فشار و استرس بیشتری را حس می‌کنند.

  •  بلند‌گوهای عرب‌ها اذیت‌تان نمی‌کرد؟

چرا، ولی آمادگی‌اش را داشتیم. حتی بازی‌های قبلی الوحده را که برای بچه‌ها آنالیز می‌کردیم، با صدای بلند تماشا کردیم تا بچه‌ها به صداها و محیط ورزشگاه آل‌نهیان عادت کنند.

  •  چرا این‌قدر بازی سپاهان با تیم‌های ایرانی دیگر تفاوت دارد؟

 برای اینکه مدام به بازیکنانم یادآوری می‌کنم به جای پاهای‌تان با مغزتان فوتبال بازی کنید. همیشه هوشیار باشید و تمرکز شخصی و تیمی را حفظ کنید. تا جایی که می‌توانید توپ را در اختیار داشته باشید و به محض از دست دادن توپ بلافاصله به دفاع تیمی روی بیاورید.

  •  برای اوراواردز چه تدبیری اندیشیده‌‌اید؟

 خوشبختانه از مدت‌ها پیش این تیم را زیرنظر داشته‌ایم. هم در لیگ قهرمانان و هم در جی‌لیگ‌ ژاپن یکی از بازیکنان سابق سپاهان نقش دیده‌بان را در ژاپن برای ما بازی می‌کند. یک نفر فیلم بازی‌های رقبای ژاپنی‌ها را به طور مداوم برای‌مان می‌فرستد و ما را در سفر ژاپن کمک می‌کند. با این اوصاف هیچ‌چیز ناشناخته‌ای در بازی فینال مقابل اوراوا برای ما وجود ندارد.

  •  آیا جنگ روانی که آقای ساکت از آن حرف می‌زد، در امارات واقعاً اتفاق افتاد؟

بله، واقعاً غیرمنصفانه بود. آنها زمین تمرین در فاصله 60 کیلومتری ابوظبی به ما دادند. به همین خاطر ما روز دوشنبه در بدو ورود به امارات ابتدا در باشگاه ایرانیان دبی تمرین کردیم و بعد به ابوظبی رفتیم.

صبح سه‌شنبه در پارکی نزدیک هتل‌مان تمرین کردیم و عصر هم در ورزشگاه آل‌نهیان که میزبانان زودتر از موعد چراغ‌ها را خاموش کردند. هواداران آنها در طول بازی مدام اهانت می‌کردند و مسئولان‌شان از هیچ‌کاری برای مرعوب کردن ما کوتاهی نمی‌کردند.

  • خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه سپاهان در صورت پیروزی بر نماینده ژاپن یا نیوزیلند، در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های جهان به میلان، قهرمان اروپا می‌رسد. با لباس زرد اول‌تان بازی می‌کنید یا لباس دوم.

 این چه سئوالی است؟ معلوم است که با لباس زرد جلوی میلان بازی می‌کنیم.

کد خبر 35010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز