تازه‌ترین آمار پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ۶۳ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

قرص

اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج61نفر اعلام شده بود 3درصد افزايش داشته است.از كل فوت‌شدگان ناشي از مسموميت با قرص برنج در 5‌ماه امسال 36نفر مرد و 27نفر زن بوده‌اند. تهران معمولا در همه آمار‌هاي مربوط به مرگ با اين قرص ركورددار است اما آمار در مناطق ديگر كشور نيز بالاست.

افزايش مرگ با قرص برنج در حالي است كه سال گذشته خيلي‌ها به كاهش آمار تلفات با اين شيوه اميدوار شده بودند. ارديبهشت‌ماه امسال مدير روابط عمومي پزشكي قانوني استان تهران اعلام كرد: «در 12‌ماه سال گذشته، 113مورد فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج به مراكز پزشكي قانوني استان ارجاع شده است كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 42درصد كاهش يافته است.» حالا به‌نظر مي‌رسد مرگ با قرص، دوباره در مسير رشد قرار دارد.

  • قرص برنج چگونه مي‌كشد‌؟

«آلومينيوم فسفاد» كه از آن براي ضد‌عفوني كردن و جلوگيري از آفت‌زدگي غلاتي چون برنج مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به نام‌هاي تجاري مختلفي همچون كوئيك فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد كه در ايران به نام قرص برنج مشهور است. قرص برنج بوي سير يا ماهي گنديده مي‌دهد و تركيبي خطرناك از فسفيدهاست كه به‌عنوان يك حشره‌كش براي جلوگيري از آلودگي و آفت‌زدگي برنج انبار شده، غلات و خوراك دام استفاده مي‌شود.

اين قرص ظرف مدت 3 تا 4ساعت سيستم تنفسي و قلب را دچار اختلال كرده و فرد بر اثر مرگي زجرآور خواهد مرد. درصورتي‌كه فرد قرص برنج را بخورد يا بوي آن‌را استشمام كند دچار مسموميت مي‌شود كه اگر سم از بدن وي خارج نشود موجب مرگ وي خواهد شد.

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگي دردناك است و فرد عطش زيادي دارد. در اين مرگ فرد تا زنده است، هوشيار و بيدار بوده و سوزش شديدي در بدن خود احساس مي‌كند. با وجود ممنوعيت عرضه، قرص برنج به‌طور غيرقانوني در عطاري‌ها فروخته مي‌شود.

کد خبر 349999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha