مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبیعت رقابت‌جویانه انسان باعث می‌شود به سوی کارهایی گرایش پیدا کند که تاکنون کسی آن را انجام نداده‌است تا محدوده توانایی‌های خود را بسنجد، اما گاه طبیعت به راحتی انسان را شکست می‌دهد، شکستی که می‌تواند عواقب مرگباری به همراه داشته‌باشد.

فلفل

براساس گزارش لايو‌ساينس، مردي 47 ساله از سن‌فرانسيسكو به تازگي به نمونه‌اي مثال‌زدني از رقابت‌طلبي انسان و عواقب ناشي از اين ميل تبديل شده‌است. اين مرد در رقابت خوردن يكي از تند‌ترين فلفل‌هاي جهان،‌ بوت‌جولوكيا يا فلفل روح شركت كرده بود كه نتيجه‌ آن سوراخ شدن مري‌اش بود.

اين آسيب‌ديدگي جدي مي‌توانست منجر به مرگ مرد شود اما با مراجعه به موقع به بيمارستان وي از مرگ نجات پيدا كرد. فلفل روح به راحتي مي‌تواند رتبه اول تند‌ترين و دردناك‌ترين فلفل‌ جهان را به دست آورد. شدت تندي اين فلفل به همراه چند گونه فلفل ديگر از جمله ناگاوايپر، عقرب موروگا ترينيداد و كارولينا ريپر از آخرين درجه شاخص اسكوويل كه براي تعيين ميزان تندي فلفل‌ها به كار گرفته مي‌شود نيز عبور كرده‌است.

اين مرد در يك رستوران همبرگري را خورده كه پوره فلفل روح روي آن ريخته شده‌بود تا در رقابت تحمل تندي فلفل شركت كند. به محض ورود اين مرد به بخش اورژانس، پزشكان متوجه دردهاي شديد شكمي و قفسه سينه در او شدند كه منجر به تهوع و استفراغ شديد در او شده بود. شايد تنها نكته مثبت اين رويداد اين باشد كه وي توانسته بود كل همبرگر تند را بخورد و در مسابقه برنده شود.

پس از آغاز سوزش معده،‌ وي 6 ليوان آب نوشيده‌بود اما اين كار هيچ تاثيري در كاهش سوزش نداشته‌است. همچنين مخلوطي از داروهاي گوارشي نيز نتوانست نشانه‌هاي ناشي از تندي فلفل،‌از جمله بالا رفتن ضربان قلب تا 106 بار در هر دقيقه را در او كاهش دهد. پزشكان مشاهده كردند كه مرد به سرعت به كاهش سطح اكسيژن دچار شده‌است.

زماني كه بيمار براي تخليه مايعاتي كه در بدنش جمع شده بود به اتاق جراحي برده شد،‌ پزشكان حفره‌اي دو سانتيمتري را در مري او مشاهده كردند. بيمار پس از اتصال سه لوله به سينه و يك لوله به معده به تدريج رو به بهبودي گذاشت. لوله‌هاي متصل به قفسه سينه پس از 14 روز برداشته شدند و بيمار پس از روز هفدهم توانست مايعات مصرف كند و در نهايت پس از 23 روز توانست بيمارستان را ترك كند،‌البته وي هنوز مجبور است غذاي را از طريق لوله‌اي كه به معده‌اش متصل است به بدنش برساند.

پارگي مري اين بيمار دراثر شدت بالاي استفراغ در او ايجاد شده‌بود و نكته مهم اين است كه 20 تا 40 درصد افراد مبتلا به اين اختلال پس از درمان جان خود را از دست مي‌دهند و درصورتي كه دسترسي به درمان وجود نداشته باشد،‌فرد 100 درصد خواهد مرد. به گفته محققان اين اولين‌باري است كه خوردن فلفل تند چنين عوارض جانبي از خود نشان داده‌است.

کد خبر 349934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha