سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

دکتر قربانعلی تنگ شیر: همه می‌دانیم که امروز پیشرفت و توسعه کشورها مرهون و مربوط به موقعیت و مقام وضعیت اندیشمندان و دانشمندان آن کشورهاست.

معتمدنژاد

با شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها آدم به یاد اساتیدی می‌افتد که سالهای برای آموزش و فرهنگ این مملکت زحمات زیادی کشیده‌انند و ایثار کرده‌اند.

چون تمام وجودشان مملو از ایثارو عشق به وطن وتعالی ایرانیان بوده و جایشان خالی و خدایشان رحمت کند آنان را چون آنان آمرزیده هستند. چون خودشان بودنند و لا غیر. دکتر معتمدنژاد یکی از آن فرهیخته‌گان بودنند که خیلی پاک زندگی کردنند و پاک هم رفتند. زیرا سرنوشت دکتر معتمدنژاد سرنوشت علم در این کشور است ایشان رشته ارتباطات را در ایران زنده کردند و پایدار ماندند. کسان دیگری نیز زحمات زیادی کشیدند. اما جایگاه استاد معتمدنژاد جایگاه دیگری است.

معتمدنژاد بی‌آزار و مقاوم بودند در تمام طول ۷۹ سال عمر ارزشمندشان. تلاش بی‌پایان ایشان در اجلاس جامعه اطلاعاتی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ برای پایه گذاری جهان جدید ارتباطات حضوری حرفه‌ای، مداوم، دوستانه وبسیار عمیق وفراموش نشدنی است.

در تهران، پاریس، ژنو و تونس آقای دکتر یونس شکرخواه شاهد عادلی هستند که شخصاً حضور داشتند در کنار استاد معتمدنژاد و می‌دیدندکه ایشان چه انرژی داشتند در ۵۰ جلسه بین المللی بدون تندی وخارج شدن از اصول دیپلماتیک بین المللی. چشم انداز ۲۰ ساله ایران و نیز برنامه چهارم توسعه کشور در حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات حاصل ارزشمند کارایشان می‌باشد و علوم ارتباطات از یک رشته به یک دانشکده ارتقا یافت که باز هم حاصل کار و پیگیری‌های ایشان بوده است.

امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و مقررات حمایتی دغدغه‌های همیشگی ایشان بوده است. به اخلاق رسانه‌ای همیشه تاکید ویژه‌ای داشتند. اخلاق مداری از ویژگی‌های شخصیتی ایشان بود و اعتقاد داشتند مرجعیت علوم اجتماعی امروز ارتباطات است ارتباطات دانش مرکزی است و رشته ارتباطات خواسته و ناخواسته تعاملی روزانه با سیاست دارد.

هر چه عرصه عمومی برای کسب و تبادل اطلاعات و رقابت‌های سیاسی فراخ‌تر می‌شود تاب و توان حرفه‌ای و علمی و حرمت اجتماعی دانش آموختگان ارتباطات نیز بیشتر می‌شود و استاد معتمدنژاد به خوبی از این رشته برای توسعه اندیشه‌های خود بهره می‌جستند در این حوزه فاکتورها و عوامل بیرونی یعنی گفتمان‌ها، معیارها، ارزش‌ها، نهادها و سیاست‌ها در روابط انسانها بسیار تاثیر گذار هستند؛ زیرا حوزه ارتباطات را صرفاً از درون نمی‌شود ارزیابی کرد. ایشان برای رشته زحمات زیادی را متحمل شدند و در تمام جلسات جامعه اطلاعاتی و سازمان‌های بین المللی حق ارتباط را مطرح کردند و ازآن دفاع میکردند. ایشان ارتباطات را به دو معنای ارتباطات معرفتی و ارتباطات اجتماعی از حوزه جامعه شناسان می‌دانستند. باید قدری مهربان‌تر باشیم زیرا ما باید بزرگانمان را زمانی که دیگر نیستند قدر بشناسیم؟ زیرا استاد معتمدنژاد هم عالم و هم با اخلاق و مشوق همه در کارهای علمی و مطبوعاتی بودند و عقیده داشتند «باید باهم باشیم» ایشان هیچ‌گاه وارد فضای قدرت نشدند و هیچ گاه در کنار قدرت‌ها هم قرار نگرفتند و اعتقاد داشتند که رسانه ضد قدرت است. و همواره می‌گفتند همه انجمن‌ها و تشکلها باید زیر یک چتر و با یک نام همکاری کنند.

در حوزه ارتباطات خصوصاً روزنامه‌نگاری و روابط عمومی‌ها چهار رشته علمی در تاریخ ایران زمین جاودانه خواهد ماند
۱. تاسیس، تدام رشد و شکوفایی رشته‌های، ۲. روزنامه‌نگاری ۳.ارتباطات ۴.حقوق مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی.

مطالعات فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی به دلیل تلاش جانفرسا و امید بی‌پایان استاد معتمدنژاد ماندگار شده‌اند.

شاگردان او حسرت یک دقیقه از کلاس‌های اواخر دهه ۴۰ استاد را دارند به همین دلیل عنوان پدر علوم ارتباطات ایران برازنده ایشان است.

کد خبر 349879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha