هرچه به روز انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، ماجرای «تقلب گسترده» و کشمکش میان طرفداران و مخالفان این موضوع که از سوی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان، مطرح شده جدی‌تر می‌شود.

ترامپ

كمتر از 3هفته مانده به انتخابات، ترامپ به‌گونه‌اي سخنراني مي‌كند كه گويي از پيروزي مقابل رقيب دمكراتش نااميد شده و در حال زمينه‌چيني براي عدم‌پذيرش نتيجه انتخابات است؛ آنگونه كه خود اعلام كرده است. او در سخنراني‌هايش طي 2هفته اخير به تأكيد گفته كه احتمال بروز «تقلب گسترده هم در روز انتخابات و هم طي روزهاي قبل از آن» وجود دارد.

او حتي در مقابل چهره‌هاي مطرح همحزبي‌اش كه سخنانش را زير سؤال برده‌اند ايستاده و گفته: «رهبران حزب جمهوريخواه اين ماجرا را رد مي‌كنند و اين احمقانه است!» نتايج يكي از جديدترين نظرسنجي‌ها كه از سوي وب‌سايت پليتيكو انجام شده اما نشان مي‌دهد برخلاف انتظار، حرف‌هاي تكراري ترامپ در تجمع‌هاي انتخاباتي و رسانه‌ها در مورد تقلب، بي‌تأثير هم نبوده است. براساس اين نظرسنجي، اكنون 41درصد از رأي‌دهندگان آمريكايي به درست برگزار شدن انتخابات شك كرده‌اند و معتقدند «ممكن است» انتخابات به ضرر دونالد ترامپ، مديريت شود. از سوي ديگر، 73درصد از هواداران ترامپ اعلام كرده‌اند با گفته‌هاي او موافق هستند و ممكن است ترامپ به بازنده اين رقابت تبديل شود.

بحث بر سر تقلب در انتخابات آمريكا پيش از اين هم مطرح شده است. 12سال پيش، يعني زماني كه جورج بوش به‌عنوان نامزد حزب جمهوريخواه و جان كري از حزب دمكرات مقابل هم قرار گرفته بودند، اين موضوع در برخي ايالت‌هاي آمريكا مطرح شد. براساس سيستم انتخاباتي آمريكا، تمام راي‌هاي يك ايالت به سبد نامزدي ريخته مي‌شود كه بيشترين آرا را در آن ايالت كسب كرده است. از اين جهت، نتيجه انتخابات در ايالت‌هايي كه رقابت در آنها به‌صورت سنتي هميشه ميان دوحزب به شكل تنگاتنگي پيش مي‌رفته، از اهميت بالايي برخوردار است.

ايالت اوهايو يكي از اين ايالت‌هاست. دمكرات‌ها در آن انتخابات يعني در سال 2004، مسئولان برگزاري را به تقلب در انتخابات اوهايو متهم مي‌كردند. به گفته آنها مجريان انتخابات، حوزه‌هاي رأي‌گيري را به‌گونه‌اي سازماندهي كرده بودند كه بسياري از سياهپوستان نتوانند در زمان مقرر راي‌شان را به صندوق بيندازند. سياهپوستان اوهايو طرفدار كري بودند. بدين شكل بوش اكثريت آرا را به‌دست آورد و با نوشته شدن آراي اوهايو به‌حساب بوش، او پيروز انتخابات شد.

سال‌ها قبل، در سال 1960، اين جمهوريخواهان بودند كه دمكرات‌ها را به تقلب در انتخابات متهم كردند. در آن سال دولت جان اف كندي از سوي هواداران ريچارد نيكسون متهم به‌دست زدن به اقدامي مشابه اوهايو، اين‌بار در تگزاس و ايلينوي شد.

  • تقلب در انتخابات؛ چگونه؟

اما دلايلي كه ترامپ و هوادارانش براي تقلب مي‌آوردند از چه قرار است؟ ترامپ در روزهاي اخير بارها گفته كه احتمال «تقلب گسترده در سطح كشور» وجود دارد. او همچنين رسانه‌ها را متهم كرده كه با جانبداري از هيلاري كلينتون، نامزد حزب رقيب، در اين تقلب دخيل هستند. هواداران او در مورد چگونگي تقلب مي‌گويند كه در مرحله ثبت نام و در رأي‌گيري‌هاي پيش از موعد در برخي ايالت‌ها اين اتفاق افتاده است.

به گفته آنها، تعداد زيادي از افرادي كه براي رأي دادن مجاز نيستند، موفق شده‌اند براي رأي دادن ثبت‌نام كنند. مهاجران كه اغلب مخالف ترامپ و سياست‌هايش هستند جزو اين دسته‌اند. آنها همچنين مدعي هستند كه دمكرات‌ها در نيويورك كه رأي‌گيري پيش از موعد در آن انجام شده، با اتوبوس، رأي دهندگان را از يك حوزه به حوزه ديگر مي‌برند. هواداران ترامپ اما مدركي ارائه نكرده‌اند.

همزمان ستاد انتخابات ترامپ نتايج تحقيقي را منتشر كرده كه نشان مي‌دهد روزنامه‌نگاران آمريكايي حدود 400هزار دلار كمك مالي انتخاباتي داشته‌اند و از اين مبلغ، 96درصد به‌حساب ستاد تبليغاتي كلينتون رفته است. اين موضوع در كنار حمايت آشكار برخي رسانه‌هاي آمريكايي ازجمله روزنامه نيويورك‌تايمز از كلينتون، به بحث سوگيري رسانه‌ها در انتخابات دامن زده است.

در مقابل اتهام‌هاي مطرح شده از سوي ترامپ و هوادارانش، برخي چهره‌هاي مطرح حزب جمهوريخواه ازجمله پل رايان، رئيس مجلس نمايندگان آمريكا، اين ادعاها را رد كرده‌اند. جان هاستد، مجري انتخابات در اوهايو كه خود از اعضاي كليدي حزب جمهوريخواه است نيز ديروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها سخنان ترامپ را «غيرمسئولانه» خواند. او گفت:‌ «من مسئول انتخابات اوهايو هستم و اينجا از تقلب خبري نيست!»

کد خبر 349856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha