یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

بیست‌و‌یکمین دوره حراج کـریستیز خاورمیـانه همزمان با ۲۵۰ سالگی تاسیس این حراج‌خانه بین‌المللی شامگاه سه‌شنبه ۲۷ مهر در هتل امارات تاورز برگزار می‌شود و در این دوره، ۱۱۳ اثر از هنرمندان ایران، عرب و ترک چکش می‌خورند.

نمایشگاه هنر

به گزارش همشهري، حراج كريستيز خاورميانه كه هر سال دوبار در دوبي برگزار مي‌شود، در بيست و يكمين دوره ابتكاري جالب به خرج داده و اين بار كار خود را با ارائه 27 اثر شاخص ايراني از مجموعه معنوي مذهبي سقاخانه‌ها آغاز مي‌كند. «فراتر از چشمه: پيشگامان سقاخانه» عنوان بخش ويژه كريستيز است كه در آن 19 اثر از 6 هنرمند ايراني به نمايش و فروش درمي‌آيد. فرامرز پيلارام، مسعود عربشاهي، سهراب سپهري، صادق تبريزي، پرويز تناولي و ناصر اويسي هنرمندان حاضر در اين بخش هستند كه آثارشان را بين سال‌هاي 1960تا 1965خلق كرده‌اند.

روي جلد كاتالوگ اين دوره به اثري از شفيق عبود، هنرمند لبناني اختصاص يافته و پشت جلد تصويري از اثر حسين زنده‌رودي منتشر شده كه هر دو از گران‌ترين هنرمندان هستند. در كريستيز امسال 18هنرمند ايراني شركت دارند كه از آن جمله مي‌توان به زنده‌يادان سپهري، ناصر عصار، رضا مافي و مليحه افنان و چهره‌هايي شاخص چون زنده‌رودي، منوچهر يكتايي، منير فرمانفرماييان، سيدمحمد احصايي، كورش شيشه‌گران، نصرالله افجه‌اي و جوان‌ترهايي مانند رضا درخشاني، فرهاد مشيري و ركني حائري‌زاده اشاره كرد.

گران‎ترين هنرمندان هم از ايران با 5 و مصر، تركيه و لبنان هر كدام با يك اثر بالاي 100هزار دلار هستند. پس از مجسمه زردرنگ تناولي كه بين 150تا 200هزار دلار قيمت خورده، 5 اثر از 4هنرمند مصري، لبناني و ايراني هر يك 120تا 180هزار دلار پيشنهاد شده‌اند. فرهاد مشيري با تابلو سه‌لته «از هر طرف ستاره‌ها به يكديگر مي‌پيوندند» مربوط به 1977و مجسمه «پنتاگون» فرمانفرماييان از اين آثار گران هستند.

زنده‌ياد سپهري، شاعر و نقاش خاطره‌ساز ديار كاشان كه در داخل ايران همچنان گران‌ترين هنرمند است، 3 اثر در اين حراجي دارد؛ نقاشي «بيشه» مربوط به دهه 1960با قيمت 40تا 60هزار دلار و 2 اثر بدون عنوان ديگر با قيمت پايه 15تا 20هزار دلار. 4 اثر سقاخانه‌اي از زنده‌ياد پيلارام در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود؛ 2 اثر با قيمت پايه 25تا 30و 2 اثر ديگر به‌ترتيب با قيمت‌هاي پايه 40تا 60 و 60تا 80هزار دلار.

«سماور» شيشه‌گران محصول 1986با قيمت پايه 60تا 80هزار دلار و اثر ديگر اين هنرمند با عنوان «قوري چاي» محصول 1992با قيمت پايه 40تا 60 هزار دلار هم ديگر آثار گران‌قيمت حراجي كريستيز دوبي هستند. يك اثر ويژه هم در اين حراجي عرضه مي‌شود كه كاري 4تكه‌اي است از احصايي؛ «الله» اين هنرمند برجسته سال 2007خلق شده و با قيمت پايه 50 تا70هزار دلار به فروش مي‌رسد.

  • از نمايشگاه تا چكش خوردن آثار

هنر ايران همواره حضوري درخشان در حراجي كريستيز به‌عنوان يكي از قديمي‌ترين حراج‌خانه‌هاي بين‌المللي داشته و اين دوره پاييزي هم از اين قاعده كلي مستثنا نيست. بخش نمايشگاهي بيست‌و‌يكمين حراج كريستيز دوبي روز گذشته در هتل امارات تاورز آغاز به‌كار كرد و فرصت تماشا و انتخاب آثار امروز به پايان مي‌رسد. بخش رسمي حراج هم ساعت 7به وقت محلي در سالن گودفين برج شاخص دوبي با چكش زدن نخستين اثر شروع مي‌شود و تا به فروش رسيدن تمام آثار ادامه مي‌يابد؛ هر چند ممكن است براي برخي از آثار خريدار پيدا نشود.

کد خبر 349564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha