همشهری آنلاین: ‌یک متخصص مغز و اعصاب گفت: افزایش وزن، ضعف عضلات کمر، استرس‌های روانی، برداشتن اجسام سنگین، ضربه به کمر، عادات اشتباه در نشستن و التهاب مفاصل کمر که باعث خشکی صبحگاهی می‌شود، از علل کمردرد در افراد مختلف است.

 افزایش وزن و استرس‌های روانی، از دلایل کمردرد

دکتر ‌مهران مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمردرد به درد ناگهانی در خط وسط کمر و زیر دنده‌ها گفته می‌شود و سن شایع آن در افراد ۳۰ تا ۶۰ سال است که در افراد بالای ۶۰ سال، علت عمده کمردرد، آرتروز کمر و شکستگی‌های خودبه‌خودی، به علت پوکی استخوان شدید است.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: وقتی درد کمر، همراه با تب و ریزش عرق و همراه با کاهش وزن در چند هفته یا چند ماه، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع یا ضعف اندام‌های تحتانی پس از سقوط یا ضربه به کمر باشد، درمان فوری لازم است.

وی با اشاره به اینکه وجود علائم اورژانس یا عدم بهبود درد طی سه روز، زمان مناسب برای مراجعه به پزشک است، تصریح کرد: درصورتی‌که پزشک در معاینه و شرح‌حال بیمار، نکته مهمی پیدا نکند، یکی یا ترکیبی از درمان‌های اولیه، شامل اصلاح وضعیت زندگی، داروهای کاهش‌دهنده استرس، داروهای ضدالتهاب، کاهش وزن، کمپرس آب گرم، اصلاح ویتامین «د» بدن، فیزیوتراپی، طب سوزنی و ... را توصیه می‌کند.

مرادی اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد موارد کمردرد حاد، بدون مراجعه به پزشک و با داشتن استراحت و مصرف داروهای مُسکن، طی سه روز بهبود می‌یابد.

وی اضافه کرد: کمردرد حاد با انتشار درد به اندام‌های تحتانی، پارگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاع همراه است که در بیشتر موارد نیز با استراحت و مصرف مُسکن، درد بهبود می‌یابد.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: در صورت عدم بهبودی در چهار هفته، انجام تصویربرداری و آزمایش‌های خون از جمله روماتیسم و عفونت ضروری است.

کد خبر 349505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha