مسلمانان آمریکا مانند دیگر اقلیت‌های مذهبی و نژادی این کشور، طی یک سال گذشته در انتخابات پرحاشیه ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از محورهای اصلی بحث میان نامزدها، ابتدا در سطح حزب و سپس در سطح ملی بوده‌اند.

امسال اما براي نخستين‌بار مسلمانان اين كشور تصميم گرفته‌اند در انتخابات تأثيرگذار باشند.طبق اعلام «شوراي روابط اسلامي آمريكا» كه مهم‌ترين انجمن ديني مسلمان در اين كشور به شمار مي‌رود، امسال 86 درصد از مسلمانان واجد شرايط رأي‌دهي در انتخابات، براي حضور پاي صندوق‌هاي رأي ثبت‌نام كرده‌اند. جديدترين نظرسنجي‌هاي انجام شده از اين افراد نشان مي‌دهد 72درصد از آنها قصد دارند رأي خود را به نفع هيلاري كلينتون، نامزد حزب دمكرات به صندوق بيندازند. در اين ميان تنها 4درصد از ترامپ حمايت كرده‌اند و گفته‌اند قصد دارند در انتخابات به نامزد حزب جمهوريخواه رأي دهند.

دونالد ترامپ از همان ابتدا كه به عرصه رقابت‌ها وارد شد، عليه بسياري از اقليت‌هاي مذهبي موضع‌گيري كرد. او بارها مسلمانان را با تروريست‌ها هم‌رده دانست و از دولت باراك اوباما خواست مانع ورود آنها به خاك آمريكا شود؛ سخني كه با واكنش‌هاي تند و انتقادات گسترده در جامعه آمريكا روبه‌رو شد.

وب‌سايت الجزيره در گزارشي از برنامه‌هاي انتخاباتي مسلمانان در نيويورك به حمايت گسترده آنها از هيلاري كلينتون در مقابل ترامپ اشاره مي‌كند. الجزيره مي‌نويسد طي روزهاي اخير كه روند ثبت‌نام‌ها ادامه داشته، اين فضا بر اكثر جلسات سياسي و مذهبي مسلمانان در مساجد و مراكز اسلامي حاكم بوده است.

الجزيره به نقل از غلام‌الدين، آمريكايي بنگلادشي‌تباري كه 46سال دارد، مي‌نويسد: «ترامپ نژادپرست است. او با مسلمانان، با مهاجران، با لاتين‌تبارها و با همه اقليت‌ها مشكل دارد.» اشاره غلام‌الدين به موضع‌گيري‌هاي تند ترامپ در مقابل پذيرش پناهجويان در آمريكا و همچنين عليه آمريكايي‌هاي لاتين‌تبار و آفريقايي‌تبار است. او كه براي نخستين‌بار تصميم گرفته در انتخابات شركت كند، مي‌گويد: «راي همه مسلمانان آمريكا به نفع كلينتون به صندوق‌ها ريخته خواهد شد. دمكرات‌ها هميشه با مهاجران بوده‌اند.»

در مجموع 3ميليون و 300هزار مسلمان در آمريكا زندگي مي‌كنند. اين تعداد حدود يك درصد از جمعيت اين كشور است. در نگاه اول به‌نظر مي‌رسد جمعيت مسلمانان در آمريكا، در مقايسه با جمعيت 17درصدي لاتين‌تبارها يا جمعيت 13درصدي آفريقايي‌تبارها يا همان سياهپوستان، توانايي تأثيرگذاري در انتخابات را نداشته باشد اما امسال آنها تصميم گرفته‌اند تأثير‌گذار باشند. مسلمانان قرار است با حضور در ايالت‌هاي خاص و رأي دادن به‌صورت متمركز در انتخابات رياست‌جمهوري تأثيرگذار شوند.

طبق اعلام شوراي روابط اسلامي آمريكا، مسلمانان در ايالت‌هايي رأي خواهند داد كه رقابت ميان 2 نامزد اصلي انتخابات يعني دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون بسيار تنگاتنگ دنبال مي‌شود. ايالت‌هاي فلوريدا، اوهايو، ميشيگان، پنسيلوانيا و ويرجينيا جزو اين ايالت‌ها هستند. در اكثر دوره‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، اين ايالت‌ها سرنوشت‌ساز بوده و برنده انتخابات را تعيين كرده‌اند. در بسياري از ديگر ايالت‌ها تكليف انتخابات تا حد زيادي از الان مشخص است.

اين ايالت‌ها به‌صورت سنتي يا با دمكرات‌ها هستند يا جمهوريخواهان.
طبق سازوكار انتخاباتي آمريكا، تمام آراي يك ايالت به سبد نامزدي ريخته مي‌شود كه بتواند در آن ايالت بيشترين آرا را از آن خود كند. بر اين اساس، مسلمانان با رأي متمركز خود در برخي از اين ايالت‌ها تلاش دارند كفه ترازو را حتي با اختلاف كم به نفع نامزد مورد نظرشان سنگين كنند.

  • ترامپ: من قرباني‌ام!

ثبت‌نام از رأي‌دهندگان براي حضور در پاي صندوق‌هاي رأي پايان يافته اما حواشي انتخابات امسال پاياني ندارد. ترامپ كه اكنون به سوءاستفاده از زنان متهم است، ديروز در ميان هوادارانش گفت كه «قرباني بزرگ‌ترين تخريب سياسي در تاريخ ايالات متحده» شده است. نامزد حزب جمهوريخواه به‌دنبال مطرح شدن چندين مورد اتهام جديد آزار و اذيت جنسي زنان، آنها را «به‌طور ۱۰۰ درصد» رد كرد و گفت كه اتهامات مطرح شده بخشي از يك برنامه براي تخريب اوست.

2هفته قبل، روزنامه واشنگتن‌پست با انتشار فيلمي حاوي سخنان زننده ترامپ در مورد زنان، زلزله بزرگي در فضاي سياسي آمريكا به راه انداخت. دونالد ترامپ كه حمايت بسياري از چهره‌هاي مطرح حزب جمهوريخواه را هم از دست داده، مخالفانش را عده‌اي «دروغگو» خواند و ضمن انتقاد از رسانه‌ها گفت: «كاري كه رسانه‌ها مي‌كنند، دستكاري در سيستم است؛ انتخابات دستكاري شده است.»

پيش از اين نيز ترامپ در مورد احتمال دستكاري در انتخابات هشدار داده بود. كمتر از يك‌ماه قبل در نخستين مناظره انتخاباتي ميان 2 نامزد كه پربيننده‌ترين و درعين‌حال جنجالي‌ترين مناظره تاريخ انتخابات آمريكا نام گرفت، او ابتدا گفت كه نتايج انتخابات را، هرچه باشد، خواهد پذيرفت. چند ساعت بعد، او اما بار ديگر نسبت به مسئله تقلب در انتخابات پيش رو هشدار داد و گفت اگر كلينتون رأي بياورد، نتيجه را نخواهد پذيرفت.

  • پيشتازي كلينتون

24روز مانده به انتخابات آمريكا، حزب جمهوريخواه در آشفتگي بي‌سابقه‌اي فرو رفته است. از سويي دونالد ترامپ، نامزد اين حزب درگير رسوايي اخلاقي گسترده‌اي شده و از سوي ديگر بسياري از چهره‌هاي مطرح حزب تصميم گرفته‌اند در شرايط پيش آمده راه خود را از ترامپ و به‌طور كلي از ماجراي انتخابات رياست‌جمهوري جدا كنند. پل رايان، عالي‌ترين مقام حزب و رئيس مجلس نمايندگان آمريكا اعلام كرده ديگر از ترامپ حمايت نمي‌كند و ترجيح مي‌دهد روزهاي باقيمانده را روي انتخابات كنگره تمركز كند تا بتواند اكثريت حزب جمهوريخواه را حفظ كند.

کد خبر 349437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha