شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری دو : یکی از اتفاقاتی که سال گذشته افتاد و خیلی مورد توجه قرارگرفت، به شهر ابیانه مربوط می‌شود.

امان‌الله قرایی‌مقدم

مراسم آييني روز عاشوراي ابيانه هر سال بسيار پرشكوه و با حضور مردم زيادي از شهرهاي مختلف برگزار مي‌شد اما سال گذشته مسئولين شهر مانع از حضور گردشگران در اين شهر شدند؛ چرا كه حضور آنها را باعث اخلال در برگزاري مراسم اين شهر مي‌دانستند. خيلي‌ها موافق اين قضيه بودند و هستند اما امان‌الله قرايي‌مقدم، جامعه‌شناس با اين كار مخالف است.

«ما اگر به‌دنبال اين هستيم كه افراد با گرايش‌هاي مختلف و يا حتي با اديان و مذاهب مختلف به اسلام بپيوندند نياز به برپايي چنين مراسم‌هايي داريم؛ چرا كه حتي ديدن مراسم‌هايي مثل روز عاشورا هم كلاس درس حساب مي‌شود. وقتي جواني به ديدن اين مراسم‌ها مي‌آيد به هر حال نيشتري بر روح او خواهد خورد و گرايش او به دين را تسهيل مي‌كند. اصلا راه دور نرويم؛ شما به آمارهايي كه از جرم و جنايت در ماه‌هاي محرم، صفر و رمضان اعلام مي‌شود دقت كنيد! چقدر اين ناهنجار‌ي‌ها كاهش پيدا مي‌كند. بنابراين اعتقاد دارم برپايي اين مراسم‌ها در هر جايي كه باشد، چه توريستي و چه غيرتوريستي موجب مي‌شود كه جوانان و در كل مردم علاقه‌مند شوند و در درازمدت مسير زندگي خود را عوض كنند.»

  • قدرت جذب محرم

او اعتقاد دارد كه دين و به‌خصوص مراسم عزاداري امام حسين(ع) به‌قدري جاذبه و قدرت دارد كه مي‌تواند همه را در بر بگيرد و محدود كردن آن به عده‌اي خاص بدتر است؛ «شما در اين‌ماه محرم ببينيد چه كساني دسته‌هاي عزاداري را همراهي مي‌كنند، جواناني كه مثلا خالكوبي و موي دم اسبي هم دارند، ولي اگر ما به هر بهانه‌اي مانع حضور آنها در مراسم‌ها شويم چه نتيجه‌اي به بار خواهد آمد؟ چيني‌ها مي‌گويند كه چيزي كه يك تصوير نشان مي‌دهد هزار كلمه نمي‌تواند بگويد؛ بنابر اين اصل بايد اجازه دهيم كه جوانان حضور داشته باشند. حالا اينكه اين حضور را روشمند كنيم مسئله ديگري است؛ ولي منع حضورشان خيلي خطر دارد.»

  • كاهش خودكشي در محرم

امان‌الله قرايي‌مقدم خطر اين مسئله را در دين‌گريزي جوانان مي‌بيند و پيامدهايي كه اين مسئله دارد؛ «شما فرض كنيد از هر هزار نفري كه در اين مراسم‌ها حضور دارند تنها يك نفر تحت‌تأثير قرار بگيرد، آن يك نفر مي‌شود يك سلول فعال براي دين و بعد مي‌تواند اطرافيان خودش را تحت‌تأثير قرار دهد اما اگر قضيه برعكس شود خطرناك است كه در نسل جوان يكي از خطرات بالقوه خطر خودكشي است. طبق تحقيقاتي كه من كرده‌ام و ساير جامعه‌شناسان هم به آن اعتقاد دارند خطر خودكشي در كساني كه اعتقادات ديني محكم‌تري دارند بسيار كمتر است.

اين تنها به ما مسلمان‌ها برنمي‌گردد؛ در اروپا و آمريكا هم لامذهب‌ها بيشتر از پروتستان‌ها و پروتستان‌ها بيشتر از كاتوليك‌ها خودكشي مي‌كنند. دليل اين مسئله هم روشن است؛ كاتوليك‌ها خدايي را باور دارند كه در جمع است و مراسم‌هاي آنها هم به‌صورت جمعي برگزار مي‌شود. با اين حال برپايي مراسم‌هاي مذهبي ميان آنها هم قواعد خاص خودش را دارد كه همه موظفند آن را رعايت كنند.

ما هم بايد در مراسم‌هايي كه به‌خصوص در‌ماه محرم داريم مراقب باشيم كه از حدود خارج نشويم اما اگر هم كسي خارج شد بدانيم كه برخورد چكشي با او راهگشا نيست و راه‌ها را براي هدايت آن شخص بسته‌تر مي‌كند.»

کد خبر 349342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha