نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید برضرورت اجرای طرح تنفس جنگل‌، اجرای این طرح را نوعی سرمایه‌گذاری‌ مجدد قلمداد کردند.

رئيس كميسيون كشاورزي، ‌آب و منابع طبيعي مجلس مي‌گويد: بهره‌برداري بي‌رويه باعث كاهش 4ميليون هكتار جنگل طي 50سال گذشته شده است.

بهره‌برداري بي‌رويه از جنگل‌هاي كشور و تخريب اين رويشگاه‌ها سبب شده تا توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال به يكي از مطالبات جدي كارشناسان و فعالان محيط‌زيست تبديل شود و اكنون مدت‌هاست كه اين مطالبه در قالب طرح تنفس جنگل از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست پيگيري مي‌شود.

علي‌محمد شاعري، رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه‌ملت درخصوص وضعيت جنگل‌هاي كشور و ضرورت اجراي دوره تنفس، گفت: جنگل‌هاي شمال كشور طي دهه‌هاي گذشته با بهره‌برداري‌هاي بي‌رويه مواجه بوده كه اين رويه موجب تخريب جنگل‌ها شده به‌گونه‌اي كه مساحت جنگل‌هاي شمال كشور از 3ميليون و 200هزار هكتار به يك ميليون و 900هزار هكتار كاهش پيدا كرده است. تمامي جنگل‌هاي كشور هم طي 50سال گذشته از 18ميليون هكتار به 14ميليون هكتار كاهش پيدا كرده است. نماينده مردم نكا، گلوگاه و بهشهر حفظ درختان براي حفظ زندگي انسان‌ها را ضروري خواند و افزود: كميسيون كشاورزي، ‌آب و منابع طبيعي به اين نتيجه رسيده كه بهره‌برداري صنعتي از جنگل‌هاي شمال در گام نخست را كاهش دهد؛ چراكه بهره‌برداري صنعتي صرفا از جنگل‌هاي شمال كشور صورت مي‌گيرد. پيشنهاد مذكور به‌عنوان بندي به لايحه برنامه ششم توسعه افزوده شده است.

شاعري تصريح كرد: بنابر پيشنهاد مذكور بايد بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال كشور سالانه 20درصد كاهش پيدا كند و طي 5سال بهره‌برداري به صفر برسد. اميد است اين پيشنهاد در كميسيون تلفيق برنامه ششم نيز مورد موافقت نمايندگان واقع شود؛ هرچند شنيده‌ها حاكي از آن است كه با اين پيشنهاد در كميسيون تلفيق موافقت نكردند.

  • فرصتي براي بازسازي جنگل

عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رئيس فراكسيون محيط‌زيست و توسعه پايدار در مجلس شوراي اسلامي هم با تأكيد بر اجراي طرح تنفس جنگل گفت: استفاده بيش از حد، بي‌رحمانه و بي‌رويه از ذخاير طبيعي نسل‌هاي آتي را با مشكل روبه‌رو مي‌سازد. نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه رفع برخي از معضلات زيست‌محيطي نيازمند مديريت است، تصريح كرد: براي حفظ ذخاير طبيعي مانند چوب، شرايط نبايد به‌گونه‌اي تغيير كند كه براي هميشه مجبور به واردات شويم؛ بنابراين قبل از واردات در ساخت‌وساز و نوع سوخت مصرفي بايد تغييراتي ايجاد كنيم، كما‌اينكه الگوهاي مصرف نيز بايد تغيير كند.

وي افزود: پس از ارزيابي و تغييرات الگو طي سنواتي بايد دوره تنفس جنگل اجرا و به واردات چوب پرداخته شود. اين اقدام نه‌تنها صرف هزينه نيست بلكه نوعي سرمايه‌گذاري مجدد است؛ اكوسيستم در اين دوره خود را باز‌زنده‌سازي كرده و رشد و نمو درخت را هم به‌دنبال خواهد داشت.

  • تغيير نگرش به بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از تغيير نگرش اين سازمان نسبت به بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال در قالب برنامه ششم توسعه خبر داد. عباسعلي نوبخت در يك برنامه راديويي به اهميت ساير كاركردهاي جنگل به‌جز تأمين چوب اشاره كرد و افزود: هر هكتار جنگل مي‌تواند 500مترمكعب آب را در خود ذخيره كند و جنگل‌هاي شمال كشور در هر هكتار 2500متر مكعب آب ذخيره مي‌كنند. نوبخت تصريح كرد: سندي آماده شده كه طرح‌ها به سمت صيانت و حفاظت از جنگل‌هاي شمال كشور پيش رود. به گفته وي، سازمان جنگل‌ها در حال يافتن راهكاري است كه با حداقل خسارت پيرامون واردات چوب، راه‌هاي كارشناسي را تدوين و به سمت واردات چوب حركت كند.

کد خبر 349306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha