با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و ارتش میانمار در مناطق محل سکونت مسلمانان روهینگیا در شمال این کشور، هزاران نفر از مردم این مناطق از خانه‌های خود گریخته‌اند.

میانمار

طي هفته گذشته پس از آنكه عده‌اي افراد ناشناس با حمله به 3پست مرزي ميانمار در مرز بنگلادش، 9سرباز را كشتند، نيروهاي پليس و ارتش بلافاصله به روستاهاي محل سكونت اقليت روهينگيا حمله كردند؛ حمله‌اي كه بيش از 20كشته به جا گذاشت. روز گذشته نيز ادامه درگيري‌ها ميان دوطرف، تلفات مسلمانان را به 26نفر رساند. در اين درگيري‌ها 4نيروي پليس نيز كشته شده‌اند.

مقام‌هاي پليس محلي، مسلمانان روهينگيا را عامل حمله معرفي كرده‌اند، درحالي‌كه هيچ مدركي مبني بر دخالت اين افراد در حمله به‌دست نيامده است. به گفته پليس ميانمار، مهاجمان مسلح بوده‌اند و پس از كشتن سربازان، سلاح‌ها و مهمات آنها را با خود برده‌اند. شاهدان عيني به خبرگزاري فرانسه گفته‌اند كه تعداد زيادي از قربانيان در روستاهاي روهينگيا، از پشت هدف گلوله قرار گرفته‌اند و هيچ‌يك از آنها مسلح نبوده‌اند.

قوم روهينگيا يك اقليت مذهبي با جمعيتي حدود يك ميليون و 300هزار نفر است كه طي دهه‌هاي اخير به‌شدت از سوي دولت مركزي و گروه‌هاي افراطي بودايي ميانمار تحت فشار و آزار و اذيت قرار گرفته است. دولت ميانمار، قوم روهينگيا را بنگلادشي مي‌داند و به آنها تابعيت ميانماري اعطا نمي‌كند. مردم روهينگيا همچنين اجازه استفاده از امكانات آموزشي و بهداشتي ميانمار را ندارند و بسياري از آنها در كمپ‌هايي زيرنظر نيروهاي امنيتي زندگي مي‌كنند.

سال گذشته فشارهاي دولتي باعث شد بيش از 25هزار نفر از اين افراد سوار بر قايق از ميانمار فرار كنند كه يك بحران بين‌المللي را رقم زد. كشورهاي منطقه از پذيرش اين افراد امتناع مي‌كردند و آنها چندين‌ماه بدون آب و غذا روي دريا سرگردان بودند. در نهايت با فشار رسانه‌ها و نهادهاي بين‌المللي، برخي دولت‌هاي منطقه ازجمله مالزي و اندونزي به آنها اجازه دادند در كمپ‌هايي زيرنظر سازمان ملل به‌طور موقت ساكن شوند. كشتار اخير مسلمانان روهينگيا و آوارگي آنها، يادآور حمله‌هاي مرگبار 4سال پيش گروه‌هاي افراطي بودايي به آنهاست. در آن واقعه، بودايي‌ها خانه‌هاي مردم روهينگيا در استان راخين را به آتش كشيدند. اين حمله‌ها 100كشته به جا گذاشت و آوارگي بيش از 150هزار نفر را به‌دنبال داشت.

کد خبر 349290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha