همشهری آنلاین: مراسم عزاداری شیعیان در سراسر دنیا با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، به اوج خود رسید و نوای یا حسین(ع) شیعیان در سراسر دنیا طنین افکن شد.

عاشورا

شیعیان در سراسر دنیا از روز اول ماه محرم، مراسم عزاداری برای امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان و سید و سالار شهیدان، را آغاز می‌کنند، اما روزهای تاسوعا و عاشورا (مقارن با 20 و 21 مهر سال جاری) نقطۀ اوج این مراسم و آیین دینی است.

به گزراش پرس تي وي میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت در ایران و سراسر جهان در نهمین و دهمین روز ماه محرم با برگزاری آیین سوگواری، یاد و خاطرۀ امام حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان ‌را گرامی می‌دارند.

بسیاری از شیعیان در کشورهای مختلف در حالی این مراسم را برگزار می‌کنند که با محدودیت‌های شدید از سوی دولت‌ها، تهدید حملات تروریستی و دستگیری و مجازات مواجه می‌شوند.

به عنوان مثال طی هفته‌های گذشته خشونت علیه شیعیان در برخی مناطق پاکستان از جمله کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان و مرکز استان سند، افزایش یافت.

در شامگاه 16 مهر، مصادف با پنجمین شب از ایام محرم، سید منصور زیدی، شخصیت برجستۀ شیعۀ پاکستان، به دست گروهی از مهاجمان مسلح و ناشناس در شهر کراچی کشته و فرزند وی زخمی شد.

شیعیان در شهر لنکران در جنوب‌شرق کشور جمهوری آذربایجان نیز با وجود آن‌که برگزاری آیین عزاداری در خیابان‎ها و منازل غیرقانونی اعلام شده است، به خیابان‌ها رفتند و مراسم عزاداری خود را با شور برگزار کردند.

در مصر نیز نیروهای امنیتی مانع ورود و برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در مقام و مسجد امام حسین (ع) در بخشی قدیمی شهر قاهره، پایتخت این کشور، شدند.

شیعیان منطقۀ کشمیرِ تحتِ کنترل هند نیز با وجود سختگیری‌های فراوان مقامات، مراسم عزاداری برای سید و سالار شهیدان را برگزار می‌کنند.

در کابل، پایتخت افغانستان، شیعیان داغدارِ امام حسین(ع) شامگاه سه‌شنبه و در مراسم تاسوعای حسینی در مسجد امام علی(ع) در محلۀ کارته‌سخی هدف حملۀ افراد مسلح قرار گرفتند. در این حمله دست‌کم 18 نفر کشته و 22 نفر زخمی شدند.

در کشور نیجریه نیز که شیعیان آن از سال گذشته با سرکوب شدید و مرگبار نیروهای امنیتیِ این کشور مواجه بودند، ارتش نیجریه در درگیری با شیعیان در مراسم عاشورا در شهر فونتوا در ایالت کاتسین ، 9 نفر از عزاداران حسینی را به ضرب گلوله کشت.

کد خبر 349182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha