چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلاف میان رئیس و کارمندانش ممکن است ناشی تفاوت سبک‌های کاریشان باشد، اما گاهی خصوصیات بد رئیس باعث ناسازگاری او و زیردستانش می‌شود.

 شما در مواجهه با چنین رئیسی نمی‌توانید اعمال او را کنترل کنید، اما می‌توانید واکنشتان به آن‌ها را تغییر دهید. در اینجا پنج نوع رئیس بد و چگونگی مواجهه با آنان را بررسی می‌کنیم:

۱- رئیس زورگو: گاهی لازم است رئیس برای به راه افتادن کارها به کارمندانش کمی فشار آورد، اما رئیس زورگو این اعمال فشار را به حدی آزارنده می‌رساند و زیردستانش را تهدید و تحقیر می‌کند.
در مواجهه با رئیس زورگو باید آرامشتان را حفظ کنید. واکنش تهاجمی به زورگویی‌های او نشان ندهید، بلکه با متانت از خودتان دفاع کنید و نظرتان را تشریح کند. حتی این نوع مدیران در بسیاری از موارد با چنین واکنشی ممکن است سر عقل بیایند.

۲- رئیس خرده‌بین: ممکن است ضرورت داشته باشد، گاه‌گاهی رئیس برای اطمینان پیشرفت کارها خودش به‌طور مستقیم درگیر آن‌ها شود، اما «مدیر خرده‌بین» (micromanager) همیشه بالای سر کارمندانش است و درباره کوچک‌ترین جزئیات به آن‌ها امرونهی می‌کند.

این نوع رئیس که می‌خواهد همه جزئیات را زیر نظر داشته است، معمولاً در اعتماد به کارکنانش دچار مشکل است، بنابراین باید تلاش کنید اعتمادش را جلب کنید، خودتان از جزئیات آگاه باشید و در صورت لزوم او را در جریان بگذارید.

۳- رئیسی که ارتباط‌گر خوبی نیست: گرچه لازم است که کارکنان را تا حدودی آزاد گذاشت و از «مدیریت خرده‌بین» دوری جست، اما در همان حال باید راهنمایی‌های لازم را در اختیار آنان گذاشت. اگر رئیسی نتواند ارتباط درستی با زیردستانش برقرار کند، از پس راهنمایی‌شان برنمی‌آید و نتیجه آن خواهد بود که کارها تا آخرین لحظات ناتمام باقی می‌ماند یا گاهی باید دوباره از اول آن را انجام داد.

در برابر رئیسی که به‌خوبی ارتباط برقرار نمی‌کند و راهنمایی‌های لازم را نمی‌‌کند، باید موضعی فعال داشته باشید و قبل از شروع کار به‌طور مفصل درباره روند کار از او سؤال کنید.

۴- رئیس کارشکن: این نوع رئیس تلاش‌های کارمندانش را نادیده می‌گیرد. اگر کاری درست انجام شده باشد، آن را ناشی از توانایی‌ها خودش می‌شمارد و اگر کاری خراب شود، زیردستانش را مقصر می‌داند. 

مواجهه چنین رئیسی کار سختی است، اما شگردی که ممکن است به شما در این مورد یاری برساند، این است که به‌اصطلاح او را در نظر خودش خوب جلوه دهید- البته باید مراقبت باشید که پیشرفت شغلی خودتان را قربانی این کار نکنید.

همچنین در برابر چنین رئیسی باید خودتان را تجهیز کنید و همه اسناد لازم را در اختیار داشته باشید، تا اگر کارها درست پیش نرفت، بتوانید این شواهد را رو کنید و نگذارید او تقصیرها را به گردن شما بیندازد.

۵- رئیس دمدمی‌مزاج: این نوع رئیس ممکن است در ظاهر مهربان و خوب باشد، اما قاطعیت و صراحت لازم را ندارد و به همین علت باعث سردرگمی و ناکارآمدی زیردستانش می‌شود.

این نوع رئیس ممکن است به‌طور پیش‌بینی‌ناپذیری نوسان‌های خلقی بروز دهند- یک روز به کسی اعتماد کامل نشان می‌دهند و همه کارها را به او می‌سپارند و روز دیگر بدون دلیل مشخصی به ناگهان همان فرد را به باد حمله و انتقاد می‌گیرند.

پیش‌بینی رفتار رئیس دمدمی‌مزاج را مانند پیش‌بینی رفتار یک بچه بدقلق مشکل است.

بهترین شیوه دفاع در برابر چنین رئیسی این است که نوسان‌های خلقی او را به‌اصطلاح به خودتان نگیرید. در نظر داشته باشید که این واکنش‌های رئیستان مربوط به شما و کارهایتان نیست و بسیاری از چیزهای دیگر که درون مغز او می‌گذرد، ممکن است این واکنش را ایجاد کرده باشد.

هنگامی این نوع رئیس در این وضعیت خلقی ناپایدار است، بهتر ارتباطتان با او را به‌جز در موارد ضروری به حداقل برسانید.

کد خبر 349096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha