همشهری آنلاین: بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان به آلرژی غذایی، دچار اختلالات گوارشی می‌شوند که این نوع از اختلالات به صورت اسهال، استفراغ، تهوع و نفخ شکمی بروز می‌کند.برخی مواد غذایی، سبب آلرژی غذایی می‌شوند.

مواد غذایی که سبب آلرژی می شوند

با مواد غذايي كه ممكن است در برخي از افراد، آلرژي ايجاد كند، آشنا شويد.

  • فرآورده‌های لبنی: برای برخی از افراد، محصولات لبنی می‌تواند منجر به حساسیت‌های دستگاه گوارش، علائم تنفسی و برخی واکنش‌های پوستی شود. بسیاری از مردم دچار عدم تحمل لاکتوز هستند به این معنی که بدن آنها فاقد آنزیمی به نام لاکتاز برای هضم قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی است. محصولات لبنی همچنین حاوی پروتئینی به نام کازئین نیز هستند که هضم آن سخت است و می‌تواند منجر به واکنش‌هایی مانند آلرژی و التهاب دستگاه گوارش شود. تمام محصولات لبنی نوع کم لاکتوز و بدون لاکتوز نیز دارند که افراد دچار عدم تحمل لاکتوز باید هنگام خرید این محصولات، به برچسب آنها دقت کنند.
  • تخم مرغ: یکی از شایع‌ترین غذاهای آلرژی زا بخصوص برای کودکان است. پروتئین موجود در تخم مرغ باعث بروز واکنش‌های ناخواسته در برخی افراد می‌شود. معمولا آلبومين سفيده تخم مرغ آلرژي زاست بنابراين مي‌توانيم زرده آن را در صورتي که دچار کلسترول خون بالا نيستيم، مصرف کنيم. افرادي که به تخم مرغ آلرژي دارند ممکن است به مواد غذايي صنعتي نيز که براي تهيه آنها از اين ماده غذايي استفاده مي‌شود نيز آلرژي داشته باشد. بنابراين به آنان توصيه مي‌شود که پيش از مصرف مواد غذايي صنعتي مانند بيسکويت برچسب آنها را مطالعه کنند.
  • بادام زمینی: حساسیت به بادام زمینی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابر این آلرژی به بادام زمینی، دارای علائم واکنشی خفیف یا شدید است. بادام زمینی یکی از شایع‌ترین علل واکنش‌های حساسیتی شدید است .حتی ذرات کوچک از بادام زمینی می‌تواند به اندازه کافی واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. کودکان بیشترین احتمال رنج از حساسیت به بادام زمینی دارند. اگر آلرژی غذایی در خانواده باشد خطر ابتلا به حساسیت بالا است. به طور معمول، یک واکنش حساسیتی به بادام زمینی در مدت چند دقیقه از تماس آشکار می‌شود . برخی علائم می‌تواند بسیار ظریف باشد بنابر این یادگیری این علائم برای تشخیص مهم است. نشانه‌های خفیف می‌تواند شامل: خارش پوست، خارش یا سوزش در اطراف دهان یا گلو، تهوع، آبریزش و یا بینی متراکم، کهیر و ... باشد. هر محصول به طور واضح دارای بادام زمینی برای کسانی که حساسیت به بادام زمینی مناسب نیست و نباید مصرف کنند. با این حال، بادام زمینی و یا ذرات بادام زمینی در بعضی از منابع غذایی پنهان شده است. اگر شما از یک حساسیت به بادام زمینی رنج می‌بريد،  باید از غذای مصرفی مطمئن شوید و برچسب مواد غذایی دارای بادام زمینی نباشد.
  • محصولات گلوتن: گلوتن پروتئین موجود در جو، گندم و چاودار است و باید از مصرف آن در کسانی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند، اجتناب شود. حساسیت به گلوتن می‌تواند علت بروز علائم سندرم روده تحریک پذیر در برخی افراد شود. علاوه بر این، گلوتن با طیف گسترده ای از مشکلات بهداشتی و رفتاری همراه است.
  • ذزت: تا حدودی غیر معمول است که آلرژی به ذرت هنوز هم می‌تواند شدید باشد. اگر شما به ذرت حساسیت دارید، مصرف تمام اشکال ذرت پخته شده، خام و یا آرد بایدقطع شود. کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی اعلام کرده که شناسایی آلرژی به ذرت به دلیل واکنش‌های مشابه در کسانی که به دانه‌ها آلرژی دارند دشوار است.
  • سویا: در لیست آلرژن‌های قوی برای کودکان است. مانند ذرت، سویا نیز در بسیاری از محصولات غذایی یافت می‌شود بنابراین هنگام خرید محصولات باید به برچسب آنها به دقت توجه کرد.
  • گوشت قرمز: آلرژی به گوشت مانند گوشت گاو، نادر است و شناسایی می‌تواند دشوار باشد. این حساسیت‌ها معمولا به نوعی قند در گوشت به نام آلفا گالاکتوز نسبت داده می‌شود. اگر شما به یک نوعی از گوشت حساسیت دارید ممکن است به دیگر گوشت‌ها نیز حساسیت داشته باشید. با توجه به تحقیقات علائم حساسیت به گوشت ممکن است سه تا شش ساعت پس از خوردن غذا رخ ندهد. گرمایش و پخت و پز گوشت ممکن است خطر واکنش را کاهش دهد.
  • میوه‌های خشک: عامل ایجاد آلرژی به میوه‌های خشک سولفیت مانند (دی اکسید گوگرد) است که برای نگهداری یک گروهی از غذاها استفاده می‌شود. در اتحادیه اروپا، تولید کنندگان ملزم به برچسب بر روی مواد غذایی بسته بندی شده دارای سولفیت هستند. اگر شما آلرژی یا حساسیت به سولفیت دارید ممکن است هنگام مصرف سرکه، میوه‌ها و سبزیجات خشک و همچنین میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده، یخ زده، انواع ادویه و فلفل نیز دچار حساسیت شوید.

تقریبا 24 درصد از مردم به دليل آلرژي غذايي ،دچار عوارض پوستي مي‌شوند که به صورت خارش و کهير خود را نشان مي‌دهد. 4 درصد نيز به اختلالات تنفسي مبتلا مي‌شوند که حتي ممکن است منجر به آسم شود. يک درصد از این افراد هم امکان دارد به ساير علايم دچار شوند.
آب و هوا، خلق و خوی، ورزش دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به ظهور آلرژی‌های غذایی شود. با این حال با یک آزمایش خون ساده می‌توان حساسیت‌های غذایی را به راحتی تشخیص داد.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 348943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha