همشهری آنلاین: جانشین رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: مجتمع‌های مسکونی و اداری در صورت تصویب طرح پیشنهادی نیروی انتظامی به مجلس شورای اسلامی دارای نگهبان محله می‌شوند.

نگهبان

به گزارش ايرنا، مهدی معصوم بیگی با بيان اينكه ارائه این طرح به مجلس شورای اسلامی در مرحله کارشناسی است،افزود: به دنبال آن هستیم تا مجتمع‌های مسکونی بالای یک جمعیت خاص، ملزم به استفاده از نگهبان محله شوند و باید استفاده از این نیروها الزامی شود.

وی با اشاره به ماده واحده ای تحت عنوان قوانین آپارتمان نشینی ، گفت: بنا داریم تا استفاده از نگهبان محله را به این ماده واحده اضافه کنیم تا در قالب طرح به مجلس ارایه و تصویب شود.

معصوم بیگی، گفت: مجتمع های مسکونی و اداری باید مکلف شوند از این ظرفیت استفاده کنند در حالی که اکنون این تکلیف وجود ندارد اما تا زمانی که تکلیف شود باید در زمینه فرهنگ سازی آن کار کنیم.

معصوم بیگی اضافه کرد: مطالعه تطبیقی انجام شده در هشت کشور اعم از کشورهای منطقه ای یا اروپایی که نشان می دهد همه این کشورها چنین ظرفیتی را دارند و مردم به کمک امنیت آمده اند.

جانشین رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در مورد فرآیند جذب نگهبانان محله، گفت: فرآیند جذب نگهبان محله مربوط به خود موسسات است که به تناسب به میزان کار موسسات، نیرو جذب می کنند که البته نیروی انتظامی در این بخش چندان دخالتی ندارد که یک موسسه به چه تعداد نیرو نیاز دارد.

معصوم بیگی افزود: برای جذب این نیروها چارچوب و استاندادرهایی تعریف شده است که باید رعایت شود به عنوان مثال نگهبان محله باید شرایط سنی و تحصیلات لازم را داشته و آموزش های مورد نیاز را طی کرده و فاقد سوابق کیفری و خوش نام باشد.

وی اضافه کرد: حقوق نگهبانان محله از قوانین کار تبعیت می کند و بیمه اند، میزان حقوق آنان سالانه توسط دولت تصویب می شود و وزارت کار و امور اجتماعی هم ابلاغ می کند که همه این موارد نظامند و قانومند است که نگهبان محله حداقل چه میزان حقوق بگیرد چه مزایا و حمایت هایی شود و اگر آسیب دید از آن ها حمایت بهداشتی و پزشکی شود.

معصوم بیگی گفت: استفاده از نگهبانان محله، خاص محلات نیست بلکه هر کجا که نیاز باشد، بکارگیری می شوند البته ازسلاح گرم استفاده نمی کنند مگر در بخشی از ماموریت ها که قانون اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: این ظرفیت در اختیار مردم است و می توانند برای تامین امنیت پاساژ ها و سایر اماکن از آن استفاده کنند که البته بخشی از ماموریت ها تامین امنیت محلات است که متاسفانه در محلات هنوز به شکل گسترده استفاده نشده است که باید بهره گیری از آن در محلات الزام قانونی شود و این فرهنگ بوجود آید که مردم برای ضروری ترین نیاز خود که امنیت است ، هزینه کنند.
معصوم بیگی افزود: برای معرفی نگهبانان محله به معرفی توانمندی آنان از طریق رسانه ها و مطبوعات نیاز است و نیروی انتظامی نیز در زمینه فرهنگ سازی استفاده از این ظرفیت گام بردارد تا این نیاز در مردم ایجاد شود که البته بخشی از استفاده از این ظرفیت نیازمند ایجاد قوانین است.

معصوم بیگی پیش تر گفته بود که در زمان حاضر بیش از 50هزار تن برای فعالیت جهت نگهبان محله ، آموزش دیده اند و در امر پیشگیری از جرم و تولید امنیت مشارکت می کنند.

کد خبر 348876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha