همشهری آنلاین: یک گزارش جدید شان می‌دهد وضعیت سلامت مردم جهان رو به بهبودی است و میانگین طول عمر یا امید به زندگی دارد افزایش می‌یابد، اما پیشرفت‌ها در کاهش بیماری‌های مزمن که بیشترین میزان مرگ‌ها مربوط به آنهاست، در همه جای جهان به یک اندازه نیست.

health

به گزارش رویترز یافته‌های بررسی «بار جهانی بیماری‌ها»  که بر عوامل اصلی ایجاد کننده ناخوشی، ناتوانی و مرگ در  کشورهای جهان متمرکز است، ، نشان می‌دهد امید به زندگی مردم جهان تا سال ۲۰۱۵، نسبت به سال ۱۹۸۰ بیش از یک دهه بالا رفته و در مردان به ۶۹ سال و در زنان به ۷۴.۸ سال رسیده است.

در این بررسی که یافته‌های در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است،  ۲۴۹ علت مرگ، ۳۱۵ نوع بیماری و آسیب و ۷۹ عامل خطرساز برای بیماری‌ها  در۱۹۵ کشور را در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل شده است.

بر اساس یافته‌های این بررسی علت اصلی کاهش میزان‌های مرگ و افزایش امید به زندگی به کاهش شدید در مرگ‌های ناشی از بیماری‌های واگیر مانند اچ‌آی‌وی/ایدز، مالاریا  و اسهال مربوط می‌شود.

البته بر اساس این بررسی میزان‌های مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان نیز کاهش یافته است، اما با سرعت کمتر.  در حال حاضر از هر ده مورد مرگ در جهان هفت مورد به بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت مربوط می‌شود.

کریستوفر موری، رئیس انستیتو سنجش و ارزیابی بهداشت در دانشگاه واشنگتن  آمریکا، سرپرست این بررسی بود، می‌گوید یافته‌های آن نشان می‌دهد ناهمسانی‌هایی در پیشرفت‌های بهداشتی در کشورهای جهان است که تا حدودی با میزان توسعه اقتصادی قابل‌توجیه است، اما به گفته او توسعه اقتصادی نمی‌تواند همه این تفاوت‌ها را توضیح است.

موری گفت:«از یک طرف شاهد هستیم که وضعیت بهداشتی برخی کشورها، با سرعت بسیار بالاتر از حدی  که بتوان بر مبنای تغییرات درآمد، تحصیلات یا باروری قابل‌توضیج باشد،  پیشرفت کرده است،‌ و از طرف دیگر می‌بینیم که وضعیت بهداشتی کشورهایی مانند آمریکا که به منابع فراوانی دسترسی دارند، با آن سرعت پیشرفت نکرده است.»

در این بررسی علاوه بر امید به زندگی، «امید به زندگی سالم» - یعنی شمار سال‌هایی  از زندگی که افراد می‌توانند انتظار سالم بودن را داشته باشند- در کشورها محاسبه شده است.

بر اساس یافته‌های این بررسی  امید به زندگی سالم در ۱۹۱ کشور از ۱۹۵ کشور جهان در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ بیش از ۶ سال  بالا رفته است، در حالیکه میزان افزایش آن در حد امید به زندگی کلی بیش از ۱۰ سال بالا رفته است، در نتیجه می‌توان اکنون مردم جهان سال‌های بیشتری از زندگیشان را بیماری و ناتوانی می‌گذارند.

این بررسی نشان داد که آمریکای شمالی در مقایسه با سایر مناطق ثروتمند جهان، پیشرفت کمتری از لحاظ افزایش امید به زندگی سالم در هنگام تولد پیدا کرده است.

بر اساس این بررسی دیابت که در اغلب موارد با اضافه‌وزن یا چاقی افراد همراهی دارد و اختلالات مربوط به مصرف داروهای غیرقانونی مانند داروهای شبه‌افیونی و کوکائین باعث شده است، به طور نامتناسبی میزان بیماری و مرگ و زودرس در آمریکا نسبت به کشورهای همردیفش بالا باشد.

کد خبر 348818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha