پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

یک هفته پس از مناظره تاریخی و تهاجمی ۲ نامزد اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این بار معاونان آنها بودند که روبه‌روی هم قرار گرفتند؛ در این مناظره برخلاف مناظره قبلی، آمریکایی‌ها شاهد یک فضای نسبتا آرام بودند.

انتخابات آمریکا

سناتور تيم كين كه زماني فرماندار ويرجينيا بود به‌عنوان معاون هيلاري كلينتون، نامزد دمكرات‌ها و مايك پنس فرماندار كنوني اينديانا، به‌عنوان معاون دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوريخواه در اين مناظره شركت كردند كه دومين مناظره بزرگ انتخابات و تنها مناظره معاونان محسوب مي‌شود.

معاون كلينتون در مناظره سه‌شنبه شب، تمام مدت تلاش داشت نقطه ضعف‌هاي ترامپ را مطرح كند و پاسخ انتقادهايي كه از ترامپ مي‌شود را از معاونش بگيرد. مايك پنس هم تا جايي كه مي‌شد رد كرد و تكذيب. بسياري از منتقدان اظهارات پنس را در دفاع از ترامپ غيركافي دانسته‌اند و بسياري معتقدند او اساسا دفاعي از ترامپ نكرد. در مجموع در تنها رويارويي معاونان نامزدها كمتر به‌خود آنها پرداخته شد و دو طرف بيشتر زمان مناظره را به تمجيد از روسايشان اختصاص دادند.

مايك پنس كه خود زماني مجري برنامه‌هاي راديويي بوده، نشان داد همچنان توانايي هايش را در اداره بحث حفظ كرده است. آرامش و كنترل بسيار بالاي او در طول مناظره و قطع شدن مداوم سخنانش از سوي كين باعث شد مردم درنظرسنجي‌هاي بعد از برنامه، معاون ترامپ را با 48درصد آرا در برابر تيم كين با42درصد، برنده مناظره بدانند.

تيم كين در طول مناظره بارها گفته‌هاي ترامپ را يادآور شد؛ گويي قصد دارد يك 90دقيقه ديگر، ترامپ را جلوي مخاطب تلويزيوني قرار دهد. دونالد ترامپ، نامزد جنجالي جمهوريخواهان، يك سال گذشته را به توهين و حمله به هم حزبي‌هايش، نامزد حزب رقيب، باراك اوباما و اقليت‌هاي مذهبي و نژادي گذرانده و به اندازه كافي بهانه به‌دست منتقدان داده است.

كين يادآور شد كه ترامپ بدون اينكه برنامه مشخصي براي مبارزه با داعش داشته باشد بارها مدعي شده كه خيلي بيشتر از ژنرال‌هاي ارتش مي‌داند؛ ژنرال‌هايي كه به اعتقاد ترامپ بايد اخراجشان كرد. معاون كلينتون به تكرار، اين سؤال را مطرح كرد كه چرا ترامپ اسناد مالياتي‌اش را منتشر نمي‌كند.

ترامپ اوايل هفته جاري و پس از انتشار گزارشي از روزنامه نيويورك تايمز مبني بر عدم‌پرداخت ماليات از سوي او طي 18سال، گفت كه او بهتر از هركسي نظام مالياتي آمريكا را مي‌شناسد و «با مهارت كامل» توانسته از اين نظام گذر كند. تيم كين سخنان ترامپ در دفاع از ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، را هم مورد انتقاد قرار داد و او را به‌خاطر دفاع از يك «ديكتاتور» سرزنش كرد. حين مناظره، ترامپ اما بيكار ننشست و با انتشار پستي روي توئيتر، معاون كلينتون را «احمق» و «كلاهبردار» ناميد.

در مناظره معاونان، برخلاف مناظره قبلي، از صداي خنده حضار و كف زدن‌هاي گاه و بيگاه آنها هم خبري نبود. بسياري اميدوارند شب آرام دانشگاه لانگوود ويرجينيا مقدمه‌اي براي يك مناظره آرام در هفته آينده ميان ترامپ و كلينتون باشد. انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا يك‌ماه ديگر برگزار مي‌شود.

  • ايران؛ پاي ثابت مناظره‌هاي آمريكا

همچون مناظره پيشين كه نخستين مناظره ترامپ و كلينتون بود، در مناظره معاونان نيز بحث بر سر ايران، توافق هسته‌اي و روابط واشنگتن و تهران داغ بود. معاون ترامپ در انتقاد به پرداخت 1.7ميليارد دلار بدهي آمريكا به ايران براي حل و فصل دعواي مربوط به خريد سلاح در زمان حكومت پهلوي، گفت: ‌«توافق هسته‌اي را هيلاري كلينتون آغاز كرد؛

توافقي كه 1.7ميليارد دلار براي ايراني‌هاي تندرو به ارمغان آورد.» مايك پنس همچون ترامپ، دمكرات‌ها را متهم كرد كه با توافق هسته‌اي به ايران كمك كرده‌اند به يك قدرت هسته‌اي تبديل شود. تيم كين، معاون كلينتون، در مقابل، از توافق هسته‌اي قدرت‌هاي بزرگ با ايران دفاع كرد و گفت اين توافق به سود امنيت جهاني و امنيت داخلي آمريكا بوده است.

کد خبر 348705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha