مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان با اعلام اینکه در شهریور‌ ماه امسال بخش قابل‌توجهی از اراضی دشت آزادگان به کشت برنج اختصاص یافت گفت: در شهریور‌ماه امسال بخش قابل توجهی از اراضی دشت‌آزادگان برنجکاری (شلتوک کاری) و حجمی از آب که باید وارد تالاب می‌شد، صرف این‌کار شد که بخش زیادی از آن از طریق پمپ‌های غیرمجاز نصب شده صورت گرفت.

احمدرضا لاهيجان‌زاده در گفت‌وگو با ايلنا افزود: به‌دليل اتفاقات پيش آمده در شهريور‌ماه ما دچار مشكل شديم و به‌خاطر برداشت بي‌رويه، آب ورودي به تالاب كاهش پيدا كرد و سبب شد كه مرگ و مير ماهي‌ها را براي چندروز داشته باشيم؛ البته بلافاصله رهاسازي آب انجام شد و 50مترمكعب آب برثانيه نيز اضافه شد تا اين مشكل تا حدي جبران شود.

وي تصريح كرد: توافقي كه براي تأمين حقابه هورالعظيم شده بين 1/4 تا 1/6 ميليارد مترمكعب آب است كه در سال گذشته به واسطه بارندگي‌هاي خوب در حوزه كرخه، رهاسازي آب نسبتا مناسب بود و در سال آبي 95-94 حدود 1/1ميليارد مترمكعب آب در كرخه رهاسازي شد كه بخش زيادي از آن وارد هورالعظيم شد و حدود 63 درصد از تالاب زير آب رفت كه اتفاق خوبي بود.

لاهيجان‌زاده يادآور شد: امسال بنا داريم از آبان‌ماه با يك برنامه‌ريزي، رهاسازي مناسبي انجام بگيرد به‌طوري كه نه‌تنها پوشش 63درصدي تالاب را داشته باشيم بلكه اين سطح افزايش پيدا كند. لاهيجان‌زاده در مورد چالش‌هاي موجود براي تأمين حقابه هورالعظيم گفت: بايد حقابه مديريت شود و اگر قرار است آب را براي هورالعظيم اختصاص دهيم، بايد مديريت الگوي كشت و مديريت برداشت غيرمجاز آب نيز همزمان توسط وزارت نيرو و وزارت جهادكشاورزي صورت بگيرد تا مشكلي پيش نيايد.

کد خبر 348581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha