سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از تهیه نقشه باستان‌شناسی پاسارگاد، مسقف شدن ۲درگاه کاخ کورش و آغاز مرمت کتیبه انسان بالدار خبر داد.

پاسارگاد

حميد فدايي درخصوص تهيه نقشه باستان‌شناسي مجموعه جهاني پاسارگاد به مهر گفت: تهيه اين نقشه در دستور كار قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه طي چند سال گذشته اقدامات زيادي در حوزه حفاظت و مرمت از مجموعه جهاني پاسارگاد صورت گرفته است، گفت: مطالعات زيادي پيرامون اين مجموعه جهاني انجام شده كه بيشتر پيمايش، گردآوري و مطالعه سفالينه‌هاي گسترده شده در مجموعه جهاني پاسارگاد بود.

سرپرست پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد با تأكيد بر اينكه تهيه نقشه باستان‌شناسي يكي از ضروريات اين مجموعه جهاني است، افزود: در حال حاضر برنامه‌اي كه براي سال‌جاري طراحي شده وارد كردن مطالعات روي محيط و داده‌هاي باستان‌شناسي است كه براساس نقشه تهيه مي‌شود.

فدايي با اشاره به اينكه با تهيه نقشه باستان‌شناسي پاسارگاد حفاظت از اين مجموعه جهاني بهتر مي‌شود، گفت: اين نقشه در اختيار ارگان‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد تا در خارج از حريم نيز مقررات و قوانين رعايت شود. سرپرست پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد با تأكيد بر اينكه تاكنون در 30درصد از منطقه پاسارگاد و مرغاب بررسي انجام نشده است، افزود: درخواست صدور مجوز از پژوهشگاه ميراث فرهنگي براي عملياتي شدن بررسي‌ها ارائه شده است.

فدايي در بخش ديگري از سخنان خود پيرامون مسقف شدن 2درگاه كاخ اختصاصي كورش نيز توضيح داد: براي انجام اين كار،گروهي از هيأت ايراني و ايتاليايي در مجموعه جهاني پاسارگاد مستقر شده و طي هفته آينده نيز بقيه گروه مستقر و اقدامات لازم انجام مي‌شود. وي افزود: در اين فصل ادامه فعاليت‌هاي كاخ اختصاصي كورش دنبال مي‌شود. البته با حجم انبوهي از سنگ‌هاي آسيب‌ديده مربوط به ستون‌ها، درگاه‌ها و كف كاخ‌ها نيز روبه‌رو هستيم كه اقدامات لازم در مورد آنها نيز انجام مي‌شود.

فدايي همچنين به مستندنگاري نقش برجسته انسان بالدار اشاره كرد و گفت: اين نقش برجسته در بدنه و سطوح دچار فرسايش شده كه مرمت و حفاظت از آن آغاز مي‌شود و به‌دنبال آن هستيم كه يك پوشش براي انسان بالدار در فصل آينده طراحي شود.

کد خبر 348155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha