همشهری آنلاین: سازمان دارو و غذای آمریکا به تازگی ابزاری را به تایید رسانده‌است که از آن به عنوان لوزالمعده مصنوعی یاد می‌شود.

انسولین

براساس گزارش ساينس الرت، اين لوزالمعده مصنوعي كه MiniMed670G نام دارد، به واسطه كنترل خودكار سطح قند خون بيمار و تزريق خودكار انسولين در زمان نياز عمل مي‌كند تا بيمار ديگر نيازي به كنترل مداوم قند و انسولين بدنش نداشته‌باشد.

ديابت بيماري است كه بدن انسان در تجزيه قند خون دچار مشكل مي‌شود. ديابت نوع 1 نوعي بيماري خود‌ايمني است كه در آن سيستم ايمني بدن به اشتباه سلول‌هاي سازنده انسولين را از بين مي‌برد، هورموني كه به بدن در جذب و تجزيه قند موجود در غذا كمك مي‌كند. انسلولين از طريق لوزالمعده توليد و ترشح مي‌شود.

امروزه در جهان انسان‌هاي زيادي به ديابت نوع اول مبتلا هستند، براي مثال تنها در آمريكا 1.25 ميليون نفر مبتلا به اين نوع ديابت زندگي مي‌كنند. اين بيماران معمولا از پمپ‌هاي مخصوص انسولين استفاده مي‌كنند كه در طول روز انسولين مورد نياز بدنشان را تامين مي‌كند. برخي ديگر از ابزار كنترل كننده انسولين استفاده مي‌كنند تا در صورت بالا بودن يا پايين بودن بيش از اندازه قند خون تدبيري براي آن بيانديشند.

در مقابل MiniMed670G يكي از جديد‌ترين نوآوري‌هايي است كه به تاييد سازمان دارو و غذا رسيده‌است و همزمان به كنترل‌گر قند و پمپ انسولين مجهز است.

براساس گزارش سازمان غذا و دارو، اين ابزار هر پنج دقيقه يكبار قند خون را اندازه‌گيري مي‌كند و نسبت به نياز بدن انسولين را وارد جريان خون كرده يا مانع از ورود انسولين مي‌شود. بيماران همچنين مي‌توانند درصورت نياز به صورت دستي انسولين را تزريق كنند. 

آزمايش باليني اين ابزار روي 123 مبتلا به ديابت نوع اول نشان داد اين ابزار از هيچ عوارض جانبي برخوردار نيست، با اين همه سازمان دارو و غذاي آمريكا هشدار داده كه اين دستگاه ممكن است علاوه بر التهاب پوستي و سرخي پوست، هيپوگليسمي (افت شديد قند خون) و هيپرگليسمي (افزايش شديد قند خون) نيز ايجاد كند.

شركت سازنده اين ابزار پيش از عرضه عمومي آزمايش‌هاي بيشتري براي تاييد عملكرد آن انجام خواهد داد و همچنين آزمايش‌هايي براي بررسي امكان استفاده از اين ابزار براي بيماران 7 تا 14 ساله نيز انجام خواهد شد.

کد خبر 348086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha