همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در سیزدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) گفت: جزو کشورهای سرآمد و پیشرفته‌ترین کشور منطقه در حوزه فراهم آوری و پیوند اعضا هستیم و این یک افتخار بزرگ است.

وزیر بهداشت در مراسم بزررگداشت پیوند اعضا

به گزارش همشهري آنلاين، سيد حسن هاشمي، بر انجام قابل ملاحظه عمل پيوند در كشور تاكيد كرد و افزود: عمل پیوند کبد، کلیه، روده، لوزالمعده، قلب و قرنیه، هم اكنون به همت پزشكان متخصص حوزه پيوند به راحتی در کشور انجام مي‌شود.

او گفت: تاكنون ۴۳هزار پیوند کلیه، ۴هزار پیوند کبد، ۸۰۰ مورد پیوند قلب، ۱۳۳ پیوند ریه و۸هزار مورد پیوند مغز استخوان و همچنين سالانه ۵هزار پیوند قرینه چشم در کشور انجام می‌شود.

  • هزينه‌هاي ميلياري پيوند عضو در خارج از كشور

 هاشمي افزود: اگر اعمال جراحی پیوند در کشور انجام نمی‌شد و قرار بود این اعمال در کشورهای خارجی انجام شود، سالانه بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون دلار، هزینه در برداشت در حالی که در حال حاضر متخصصان کشور، اعمال جراحی مربوط به پیوند اعضا بدست پزشكان كشور با کیفیت و نتايج مطلوب در کشور انجام مي‌شود.

 وزير بهداشت خاطر نشان كرد: حدود ۵۵درصد اهدای کلیه از طریق افراد دچار مرگ مغزی شده در كشور انجام می شود. این آمار نسبت به گذشته مطلوب است اما اين ميزان، سالانه تنها جوابگوی حدود ۱۰درصد افراد در انتظار پیوند است در صورتی که اگر در مورد اهدای عضو فرهنگسازی خوبي انجام شود، شاید به جای ۸۰۰ اهداکننده، ۳هزار تا ۴هزار اهداکننده داوطلب داشته باشیم.

 هاشمي فزود: تعداد افراد منتظر در لیست‌های پیوند کلیه،  بسیار زیاد است و می‌توانیم 10 درصد افراد لیست انتظار را پیوند کنیم  اين درحالي‌است كه هم در زمينه تجهيزات و هم تعداد پزشكان وضعيت ما مطلوب است اما اهدای عضو هنوز به دلیل نبود فرهنگ‌سازی با اقبال قابل توجهی مواجه نیست.

  • کلیه فروشی زشت است

هاشمی گفت: در حالي‌كه  بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان‌شان نیازمند پیوند کلیه هستند، زشت است که عده‌ای کلیه‌ فروشی کنند و عده‌ای هم آن را بخرند، در حالی که می‌توانیم اهدای عضو انجام دهیم.

وزير بهداشت  بر نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما، براي فرهنگسازي اهدای عضو تاكيد كرد و از هنرمندان نیز تقاضا كرد در اين زمينه ياري‌رسان باشند .

هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: کسانی که عضو‌شان را اهدا کرده‌اند با خدا معامله کردند.

وزير بهداشت افزود: سراغ ندارم، به جز ایران درساير کشورهای اسلامی،  مجوز اهدای عضو را داده باشند، براین اساس بر روح امام راحل درود می‌فرستیم که در این زمینه صف‌شکنی کردند و در دوران دفاع مقدس فتوای اهدای عضو را دادند و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه راهگشا بوده‌اند که این موضوع بی‌نظیر است.

هاشمي به تشکیل شورای عالی پیوند در دولت يازدهم هم اشاره كرد و گفت: این اقدام،كاري بزرگ بود که بسیاری از نقایص را در این حوزه برطرف کرد.

به گفته وزير بهداشت، راه اندازی مرکز پیوند اعضا، تشکیل شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و تشکیل واحد فراهم آوری اعضا از اقدامات بسیار موثر در پیشرفت پیوند اعضا در کشور بود.

در اين مراسم هاشمي،  از معاون اول رییس جمهوری در مورد مصوبه پرداخت هزینه‌های پیوند توسط بیمه‌ها تشكر و البته ابراز امیدواری کرد تا به فراهم آوری اعضا، نیز توجه ویژه شود.

هاشمي از انجمن اهدا کنندگان عضو نیز تشکر كرد و گفت: کاش همه کارهای ما به صورت مردمی و با حضور  مردم  انجام شود.

کد خبر 347424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha