شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

یک نویسنده نه‌چندان سرشناس و یک ناشر مستقل اسکاتلندی این روزها به لطف نامزد شدن «پروژه لعنتی او» در جایزه من‌بوکر، بهترین دوران حرفه‌ای خود را سپری می‌کنند.

نامزد جایزه بوکر من

به گزارش همشهري، اين براي نخستين‌بار در تاريخ 49ساله يكي از معتبرترين جوايز ادبي دنياست كه يك نويسنده اسكاتلندي با ناشري از همين كشور بخت بردن من‌بوكر را دارند. از زماني كه نام گريم ماكري برنت و پروژه لعنتي او به‌عنوان يكي از 6نامزد نهايي اين جايزه مهم اعلام شد، فروش كتاب، افزايشي سرسام‌آور يافته و فاصله آن با دومين كتاب پرفروش در اسكاتلند كاملا معنادار شده است.
پروژه لعنتي او داستاني جنايي است كه ماجراي آن در منطقه‌اي دورافتاده در اسكاتلند قرن 19مي‌گذرد.

با اينكه كتاب متني دشوار دارد و خواندن آن آسان نيست، اما استقبال مخاطبان، كارشناسان را هم مثل نويسنده و ناشر غافلگير كرده است. فهرست اوليه من‌بوكر شامل 13رمان، تابستان امسال منتشر شد و بسياري از منتقدان معتقد بودند شايد بخت چهره‌هايي چون جي‌ام كوتسي (برنده نوبل ادبيات) و ال‌اي كندي (برنده جايزه كاستا) براي بردن آن بيشتر باشد.

با اين حال، فروش بيشتر پروژه لعنتي او در مقايسه با كتاب‌هاي تازه نويسندگان نامدار نشان داد اين كتاب و نويسنده آن را بايد يكي از بخت‌هاي جدي اين دوره دانست. كتاب برنت تا 15سپتامبر يعني 2روز پس از انتشار فهرست نامزدهاي نهايي من‌بوكر بيش از 10هزار نسخه به فروش رسيده بود. درحالي‌كه فروش «شير داغ» دبرا لوي به‌عنوان شناخته‌شده‌ترين نام موجود در فهرست 6هزار و 318نسخه بود. «آيلين» آتوسا مشفق، نويسنده ايراني‌تبار و «آدم‌فروش» پل بيتي هم پس از نامزدي، هر كدام 5هزار نسخه فروختند.

سارا هانت، مدير انتشارات كنترابند كه پروژه لعنتي او را روانه بازار كرده، از به پايان رسيدن تمام نسخه‌هاي 15هزار بازچاپ كتاب خبر داده است. اين ناشر كه فقط 2كارمند تمام‌وقت دارد، اين روزها به‌شدت درگير آماده كردن هزاران سفارش از اروپا و سرزمين‌هاي دورتر است و شمار صفرهاي حساب‌هاي بانكي آن روزبه‌روز افزايش مي‌يابد. هانت، 22سال پيش وارد عرصه چاپ و نشر كتاب شد و تازه از 5سال پيش بود كه كار انتشار كتاب‌هاي داستان را آغاز كرد. از 3سال پيش هم چاپ داستان‌هاي جنايي به پرونده اين ناشر افزوده شد و انتظار مي‌رود موفقيت‌هايي بيشتر در انتظارش باشد.

هانت تنها زني نيست كه از فروش خيره‌كننده پروژه لعنتي او سود مي‌برد. كلر موندل هم به واسطه در اختيار داشتن حق اقتباس سينمايي و تلويزيوني از داستان و كتاب برنت، به‌زودي به جرگه ميليونرها خواهد پيوست. گفته مي‌شود او از مدتي پيش در پي يافتن يك فيلمنامه‌نويس است تا پروژه لعنتي او را براي تبديل شدن به يك فيلم تلويزيوني يا سينمايي آماده كند. برنده جايزه 50هزارپوندي من‌بوكر، امسال 25اكتبر در لندن معرفي مي‌شود و كتاب برنت اگر موفق به بردن اين جايزه شود، مي‌تواند او را به داغ‌ترين نام در ميان نويسندگان مهم حال حاضر جهان تبديل كند.

کد خبر 347342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha