یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

اسدالله افلاکی: ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل هیرکانی واقع درمنطقه آق‌مشهد (درجنوب ساری) که دیوان عالی کشور رأی به وقف بودن آن داده بود با تلاش منابع طبیعی استان مازندران و مساعدت سازمان اوقاف و نیز همکاری قابل تحسین متولی(اراضی مورد نظر) به منابع طبیعی بازگردانده شد و بدین‌ترتیب بخشی ازجنگل‌های بکر هیرکانی نجات یافت.

جنگل هیرکانی آق‌مشهد نجات یافت

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور روز گذشته با اعلام اين خبر به همشهري گفت: طي جلساتي كه با همكاري و مشاركت سازمان اوقاف و منابع طبيعي برگزار شد متولي (اراضي مورد نظر) پذيرفت كارگروه منابع طبيعي و اداره اوقاف با حضور نمايندگان متولي و نمايندگان سازمان جنگل‌ها و مراتع از عرصه 5هزار و 600 هكتاري بازديد كنند و در اجراي تبصره 65، تنها بخش‌هايي از اين عرصه (5هزار و600 هكتاري) كه غيرجنگلي است و قبل از شانزدهم اسفندماه سال65 احيا شده به‌عنوان سهم موقوفه تعيين شود؛ به‌نحوي كه اراضي جنگلي به‌طور كامل و بدون هيچ‌گونه دخل و تصرفي در حوزه منابع طبيعي باقي خواهد ماند.

منصور در توضيح اين خبر افزود: با توجه به اينكه متولي (اراضي مورد نظر) پذيرفت 5هزار و600هكتار عرصه جنگلي، جنگل باقي بماند، مقرر شد نتيجه براي طي مراحل قضايي به سازمان ثبت اعلام شود تا فرايند قانوني آن طي شود. معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در بخشي از گفته‌هاي خود از حمايت مسئولان قضايي و همكاري درخور تحسين متولي (اراضي مورد نظر) و سازمان اوقاف و همچنين تلاش‌هاي منابع طبيعي استان مازندران تشكر كرد و گفت: در جريان اين پرونده، رسانه‌ها و تشكل‌هاي مردمي و فعالان محيط‌زيست هم نقشي انكارناپذير داشتند؛ براين اساس، از انجمن‌هاي مردمي زيست‌محيطي و رسانه‌ها، به‌ويژه روزنامه همشهري و گروه زيست‌بوم اين روزنامه كه با جديت و اطلاع‌رساني دقيق و به‌موقع، سازمان جنگل‌ها را در تمامي مراحل براي بازگرداندن جنگل آق‌مشهد ياري كردند تشكر مي‌كنيم.

  • بازخواني يك پرونده

خبر مربوط به وقف 5 هزار و 600هكتار جنگل هيركاني در منطقه آق‌مشهد در جنوب ساري، نخستين بار بيست‌وسوم مردادماه گذشته باعنوان«دستگاه قضايي جنگل هيركاني را نجات مي‌دهد؟» در همين صفحه منتشر شد. براساس اين خبر، اداره اوقاف شهرستان ساري كه مدعي وقف‌بودن اين اراضي است با اعتراض به اجراي مقررات ماده65، به كميسيون ماده واحده مراجعه و وقف بودن اين عرصه را پيگيري مي‌كند اما قاضي عضو كميسيون ماده واحده با توجه به جنگلي‌بودن عرصه مورد نظر، رأي به ملي‌بودن اراضي مي‌دهد و شعب دادگاه بدوي و تجديدنظر هم رأي قاضي كميسيون ماده واحده را تأييد مي‌كنند. در پي آن اما با فرجام‌خواهي اداره اوقاف از ديوان‌عالي كشور، قضات ديوان‌عالي كشور ضمن نقض دادنامه‌هاي قاضي عضو كميسيون ماده واحده و دادگاه بدوي و تجديدنظر، رأي به وقف بودن عرصه مورد نظر مي‌دهند.

با اعلام رأي ديوان عدالت كشور مبني بر وقف بودن 5هزار و 600 هكتار جنگل هيركاني آق‌مشهد، منابع طبيعي استان مازندران و نيز مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع، موضوع را با جديت دنبال مي‌كنند. نقطه عطف اين تلاش‌ها ورود مستقيم رئيس قوه قضاييه به اين پرونده بود. آيت‌الله آملي‌لاريجاني، رئيس قوه قضاييه، دهم شهريورماه جاري در همايش ملي صيانت از وقف كه در مشهد مقدس برگزار شد خطاب به مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور گفت: «پرونده مربوط به 5هزار و 600هكتار جنگل آق‌مشهد را كه اوقاف مدعي وقف بودن آن است به قوه قضاييه تحويل دهيد تا به‌صورت ويژه آن را بررسي كنيم چرا كه مرتع و جنگل هيچ‌گاه وقف نمي‌شود و متعلق به مردم است». سرانجام اين تلاش‌ها به نتيجه رسيد و روز گذشته با همكاري و همراهي متولي (اراضي مورد نظر) و مساعدت سازمان اوقاف 5هزار و 600 هكتار عرصه جنگلي آق‌مشهد در جنوب ساري به منابع طبيعي كشور بازگردانده شد. در اين ميان آنچه اهميت دارد گفته بالاترين مقام قضايي كشور است كه به صراحت اعلام كرد: «جنگل وقف‌شدني نيست»؛ دستور صريحي كه مي‌تواند مانع از تخريب و تصرف عرصه‌هاي جنگلي شده و باعث ارتقاي حفاظت از اين عرصه‌ها شود.

کد خبر 346704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha