همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان انتقال خون از افزایش پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی به میزان ۷۰۰۰ مورد طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: در نظر داریم تا سال آینده موارد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی را به ۱۰۰ هزار مورد برسانیم.

رییس سازمان انتقال خون ایران

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادین خون‌ساز و در جمع خبرنگاران گفت: مرکز سپاس انتقال خون، مرکزی است که سال‌ها درباره سلول بنیادین و پذیره‌نویسی آنها کار کرده است. از طرفی با توجه به برنامه‌های وزارت بهداشت برای توسعه مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و با کمک هیات امنای ارزی، توانستیم منبعی 40 میلیارد تومانی برای مرکز سپاس فراهم کنیم تا کار پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین و انجام آزمایش‌های سازگاری نسجی را انجام دهیم.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی، گفت: کیت‌ها و ست‌های ماندگاری در این حوزه گاهی 350 هزار تومان هزینه‌بر می‌دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه طی چند ماه گذشته پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی از 3500 مورد به 7000 مورد رسیده است، ادامه داد: ما در نظر داریم که تعداد موارد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی تا پایان سال به 20 هزار مورد و تا سال آینده به 100 هزار مورد برسند. بر این اساس با رسیدن به 100 هزار پذیره‌نویسی، می‌توانیم پاسخگوی 50 درصد از نیازهای کشور در این حوزه باشیم. در عین حال می‌توانیم با پیوستن به بانک‌های جهانی و تبادل سلول عملا مشکل سلول‌های بنیادی را که تنها راهکار درمانی در بیماری‌های خون‌ساز هستند، در کشور حل کنیم.

پورفتح‌الله همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ایران در حوزه پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین به مرکز جهانی پیوسته و می‌توانیم جست‌وجوی سلولهای بنیادی را به صورت بین‌المللی انجام بدهیم، البته برای تبادل سلول باید برخی زیرساخت‌ها را در زمینه آزمایشگاه‌های سازگاری نسجی تکمیل کنیم که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

کد خبر 346643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha