مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در آخرین روزهای پایانی تابستان، ساکنان آفریقا، اروپا، بخش‌های غربی آمریکای جنوبی، غرب استرالیا، آسیا و خاورمیانه امشب ۲۶ شهریور ماه شاهد ماه‌گرفتگی خواهند بود که نوعی خسوف غیرمرئی یا نیم‌سایه است.

ماه گرفتگی

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، این رویداد که با ماه کامل تقارن پیدا کرده و آن را کمی تیره‌تر نمایش می‌دهد، در ایران نیز قابل مشاهده خواهد بود. این تقارن بسیار رویداد نادری بوده و تا سال ۲۰۲۴ تکرار نخواهد شد.

طی این گرفت، ماه از میان بخش‌های بیرونی سایه زمین عبور خواهد کرد که باعث می‌شود کمی تیره‌تر از حالت عادی دیده شود. البته این رویداد با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست.

در مقایسه، ماه طی یک خسوف کلی از مرکز سایه زمین عبور می‌کند و سطح آن کاملا قرمز رنگ دیده می‌شود چرا که تنها میزان کمی از نور را که از میان جو زمین عبور می‌کند، دریافت می‌کند.

نوع دیگر ماه‌گرفتگی شامل خسوف جزیی است که در آن، بخشی از ماه از سایه زمین عبور می کند و قسمت‌هایی از آن در تاریکی فرو می‌رود.

رصد این رویداد حتی بدون استفاده از ابزار اپتیکی نیز ساده است.

ماه گرفتگی نیم‌سایه در تهران در ساعت ۲۱:۲۴ جمعه شب آغاز شده، در ساعت ۲۳:۲۴ به اوج خود می‌رسد و در ساعت ۱:۲۴ بامداد شنبه پایان می‌یابد. از آنجایی که ماه کاملا در بالای افق قرار دارد، کل این خسوف قابل مشاهده خواهد بود.

زمان کلی این ماه‌گرفتگی ۳ ساعت و ۵۹ دقیقه است.

کد خبر 346502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha