سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی اعلام کرد که بیکاری، اعتیاد، فقر و طلاق به عنوان مهم‌ترین مشکلات اجتماعی کنونی هستند.

 به گزارش فارس به نقل از گزارش دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اجتماعی مسائل و آسیب‌های اجتماعی کشور را مورد بررسی قرار داده و با استناد به نتایج یک پژوهش انجام شده درباره اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه‌ یک هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات‌، فرهنگیان‌، کارشناسان و روحانیان و مدیران و معاونان دستگاه‌ها خاطرنشان ساخت که در این پژوهش 28 مسئله اجتماعی مورد پرسش واقع شده‌اند که اغلب پاسخگویان از بیکاری، اعتیاد، فقر و طلاق به عنوان مهم‌ترین مشکلات اجتماعی کنونی نام برده‌اند.

همچنین این دفتر روند اعتیاد، خودکشی، سرقت، فرار از خانه، قتل، نزاع و جرائم جنسی را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرد: بررسی روند آسیب‌های یاد شده نشان می‌دهد که برخی از آسیب‌ها همانند اعتیاد روندی کاملاً صعودی دارد به گونه‌ای که میزان آن در یک دوره 7 ساله تقریباً 2 برابر شده است، نزاع نیز روندی صعودی دارد. روند سرقت نیز اگر چه نوسان دارد‌ اما بیش‌تر صعودی است، روند آسیب‌هایی همچون خودکشی، فرار از خانه و قتل متغیر است و روند جرائم جنسی در ابتدای دوره مورد مطالعه صعودی بوده که بعد نزولی شده است.

این مرکز ضمن بررسی برخی از شاخص‌های مهم اجتماعی و جمعیتی کشور و با اسـتناد به نتایج سرشماری عمومی سال 1385 اعلام کرد: در حال حاضر 46/68 درصد از کل جمعیت 70 میلیونی کشور را شهرنشینان، 4/31 درصد را روستانشینان و 14/0 درصد را کوچ‌نشینان تشکیل می‌دهند و ظرف 10 سال گذشته بیش از 7 درصد به میزان جمعیت شهرنشین کشور اضافه شده است.

براساس این گزارش متوسط نرخ رشد جمعیت کل کشور 61/1 است و اگر فاصله سنی بین 15 تا 64 سن کار در نظر گرفته شود هم اکنون نزدیک به 70 درصد جمعیت کشور در سن کار قرار دارند که این موضوع از نظر این‌که بار تکفل اقتصادی کم می‌شود، نکته مثبتی است اما از سوی دیگر این حجم جمعیت نیازمند کار است و به همین دلیل اشتغال از موضوعات مهم جمعیتی در حال و آینده کشور خواهد بود.

بر اساس این گزارش در جریان سرشماری سال گذشته یک میلیون 210 هزار و 164 نفر افغانی نیز سرشماری شده‌اند که تعداد آن‌ها نسبت به سرشماری 10 سال گذشته 405 هزار و 760 نفر اضافه شده است.

مرکز پژوهش‌ها در پایان با بیان این مطلب که مسائل اجتماعی یکدیگر را بازتولید می‌کنند، افزود: نخستین و مهم‌ترین گام برای مقابله با مسائل اجتماعی باور به اجتماعی بودن این پدیده‌ها و توجه به این نکته است که ریشه آن‌ها را باید درون جامعه جست‌و‌جو کرد.

کد خبر 34648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز