چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندار تهران با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با سفید‌بالک‌ها مقابله کند از لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها از جمله اماکن نظامی، دانشگا‌ه‌ها و بیمارستان‌ها در این خصوص خبر داد.

مگس سفید

به گزارش ایسنا، عیسی فرهادی چهارشنبه 24 شهريور در کارگروه ویژه مقابله با سفیدبالک‌ها در تهران گفت: جلسات متعددی در خصوص مقابله با سفیدبالک‌ها برگزار شده، اما تا کنون متولی مقابله با این حشرات به طور کامل مشخص نشده است. سابقه حضور این حشرات در تهران بالغ بر سه سال شده و با توجه به اینکه هر ساله در بحث آب و هوا بارندگی‌ها کاهش داشته شرایط بدتر شده است.

وی افزود: باید جلسات کارشناسی مقابله با این حشرات به صورت دائمی و مستمر ادامه پیدا کند. بی‌تردید نباید ورود به فصل زمستان و از بین رفتن این حشرات در سرما باعث شود جلسات مقابله با این حشرات برگزار نشود.

وی تاکید کرد: باید طرح جامع مقابله با سفید بالک‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی هر چه زودتر تهیه شود و در مرحله اجرا شهرداری باید صفر تا 100 هزینه‌ها را پرداخت کند. در حال حاضر نیز شهرداری تهران اقدامات مناسبی را انجام داده اما کفایت نمی‌کند.

فرماندار تهران با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها از جمله اماکن نظامی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ... با شهرداری تهران گفت: هر یک از این اماکن که نیاز به هماهنگی داشته باشند توسط معاون عمرانی فرمانداری اقدامات لازم انجام می‌شود تا در موضوعاتی مانند جمع آوری برگ‌ها، شست‌وشو و سم پاشی‌ها این دستگاه‌ها با شهرداری به عنوان مجری طرح همکاری لازم را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت موضوع آگاهی و اطلاع رسانی به عموم مردم گفت: بی تردید مشارکت شهروندان در مقابله با حشرات نقش به‌سزایی خواهد داشت. باید در طرح جمع آوری برگ‌ها و سایر راه‌های مقابله با سفیدبالک‌ها مشارکت شهروندان را از طریق اطلاع رسانی افزایش دهیم.

وی افزود: خوشبختانه این حشرات ناقل هیچ بیماری نیستند و جای هیچ نگرانی برای شهروندان از این حیث وجود ندارد. البته این موضوع باعث نمی‌شود که مقابله با این حشرات نادیده گرفته شود. خوشبختانه امسال نیز جمعیت این حشرات کاهش پیدا کرده و تنها در دو منطقه شش و 11 شاهد طغیان سفیدبالک‌ها بودیم که با توجه به ورود به فصل سرما قطعا این حشرات از بین می‌روند.

وی ادامه داد: باید در مقابله با این حشرات از تجربه سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، 1600 گونه از سفیدبالک‌ها در دنیا شناسایی شده که یکی از این گونه‌ها در شهر تهران با افزایش جمعیت و طغیان توانسته درختان توت و زیتون را به عنوان میزبان انتخاب کند. البته عدم استقرار دشمن طبیعی، افزایش گرمای هوا و شاید عدم مشخص شده متولی مقابله با این حشرات باعث شده سفیدبالک‌ها در شهر تهران به عنوان یک میهمان دائمی شناخته شوند.

کد خبر 346396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha