خبر >‌ مدرسه که شروع شود بحث زنگ‌های تفریح و خوردن میان‌وعده پیش می‌آید. می‌دانیم که تغذیه‌ی درست و خوردن موادغذایی مفید می‌تواند روی هوش و رشد بدنی آدم، مخصوصاً نوجوان‌ها تأثیر بگذارد و وزن‌ آدم را کنترل کند.

دوچرخه شماره ۸۴۶

مثلاً مواد سرخ‌كردني،‌ خوراكي‌هايي مثل بيسكويت‌هاي كرم‌دار كه مواد نگه‌دارنده ‌دارند ‌و از رنگ‌هاي غيرمجاز در آماده‌كردن آن‌ها استفاده شده خطرناكند.

مريم مراداُف، كارشناس تغذيه و رژيم درماني و كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزش درباره‌ي اهميت ميان‌وعده‌هاي سالم به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد:

«بهترين ميان‌وعده‌ها لقمه‌هاي خانگي هستند. لقمه‌هايي مثل نان و پنير و سبزي، ‌نان و پنير و گوجه يا خيار، گردو، ‌انواع كوكوها، سالاد الويه‌ي خانگي و... بهتر است به‌جاي ميان‌وعده‌هايي كه به شكل صنعتي تهيه‌ مي‌شوند، از لقمه‌هاي خانگي استفاده كنيم.»

اين كارشناس تغذيه بر اهميت استفاده از ديگر خوردني‌هاي سالم نيز تأكيد مي‌كند و مي‌گويد:

«ميوه‌ها و مغزها هم از بهترين ميان‌وعده‌ها هستند و خوردن آب ميوه‌هاي طبيعي بسيار مفيد است. دانش‌آموزاني هم كه كمبود وزن دارند از مغزها مثل بادام و پسته و گردوي خام و غير بوداده و بدون نمك غافل نشوند.»

او به يكي از ميان‌وعده‌هاي قديمي نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در قديم خيلي از پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به بچه‌ها نخودچي و كشمش مي‌دادند كه اين ميان‌وعده بسيار مفيد است، مخصوصاً اگر به جاي كشمش از مويز استفاده شود، چون كمبود آهن را برطرف مي‌كند.»

مراداف از لبنيات و شير هم نام مي‌برد و مي‌گويد: «ميان‌وعده‌اي مثل شير هم خيلي مفيد است، اما اگر مي‌خواهيد كلسيم شيردر بدن جذب شود، حتماً از شير و لبنيات كم‌چرب استفاده كنيد. شيركاكائو و شير نسكافه و شير قهوه متأسفانه به‌خاطر داشتن تركيبات قهوه و شكلات باعث مي‌شوند كلسيم شير جذب بدن نشود.

اين تركيبات با شير ايجاد اسيد اگزاليك كرده و  مانع  جذب كلسيم مي‌شوند. بنابراين اگر از طعم شير خوشمان نمي‌آيد چيزهاي مفيدي مثل عسل، موز و ميوه‌ به آن اضافه كنيم.»

به گفته‌ي اين كارشناس تغذيه: «نوجوانان بايد خوردن صبحانه را بسيار جدي بگيرند، چون تحقيقات نشان داده دانش‌آموزاني كه خوب صبحانه مي‌خورند، از نظر هوشي بسيار بالاتر از بقيه‌ي دانش‌آموزان هستند.»

اين كارشناس از زيان‌هاي هله و هوله‌هاي صنعتي هم ياد مي‌كند و مي‌گويد: «خوردن چيپس‌هايي كه با روغن اكسيد شده تهيه‌شده و موادي مثل انواع  خوراكي‌هايي كه رنگ‌هاي مضر و مواد نگه‌دارنده دارند، براي بدن بسيار خطرناك ‌است و بهتر است از آن‌ها استفاده نكنيم.»

کد خبر 346393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha