گروه بورس: 2سال پس از شکست طرح عرضه سهام سرمایه‌گذاری غدیر، در بورس‌های فرانکفورت و لوکزامبورگ شرکت‌های ایرانی به تلاش خود برای پذیرش در بورس‌های بین‌المللی شدت بخشیده‌اند.

به گزارش همشهری، در حال حاضر 2شرکت ملی مس و بانک پارسیان در حال ترجمه صورت‌های مالی و مذاکره با مسئولان مالزیایی برای پذیرش در بورس کوالالامپور هستند.

بانک پارسیان، علاوه بر این قصد دارد بخت خود را برای پذیرش در بورس دبی نیز بیازماید و براین اساس مذاکرات با مسئولان اماراتی را آغاز کرده، پتروشیمی خارک نیز قصد دارد بخشی از سهام خود را در آن سوی آب‌های خلیج‌فارس و درد و بی‌عرضه کند.

به گفته مسئولان شرکت بورس اوراق بهادار یک شرکت ایرانی نیز در حال مذاکره با مدیران بورس لندن است. نام این شرکت به طور رسمی اعلام نشده اما به نظر می‌رسد فولاد مبارکه گزینه اصلی برای حضور در تابلوی معاملات سهام لندن باشد.

نظر بورس

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ضمن تایید این اخبار تاکید کرد: پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی بنا به دلایل متعدد در بورس‌های جهانی بسیار دشوار است.

به گفته سیدعلی حسینی، از آن‌جا که شرکت‌های ایرانی تاکنون به خدمات بین‌المللی بی‌توجه بوده‌اند، تطبیق آن‌ها با شرایط حسابرسان بین‌المللی و هم چنین اصول حاکمیت شرکتی و نیز اصلاح ساختار مالکیتی آن‌ها امری زمان‌بر است.

راهکار

حسینی اعلام کرد: به سازمان بورس برای حل این مشکل مدیران 3 بانک سرمایه‌گذاری یا مؤسسات تأمین سرمایه‌ را که در حال دریافت  مجوز فعالیت هستند، تشویق کرده از همکاران خارجی استفاده کنند تا برخی از مشکلات شرکت‌های ایرانی برای عرضه سهام در بورس‌های جهان برطرف شود.

او تاکید کرد: در عین حال طراحی برخی سیستم‌های ارتباطی با بورس‌های دیگر   در بورس تهران دنبال می‌شود ولی شرایط شرکت‌های ایرانی عموما مانع تحقق چنین هدفی  است.

تفاهم‌نامه با هنگ‌کنگ

از سوی دیگر اخبار دریافتی حاکی است، مدیران بورس تهران در حاشیه اجلاس فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار مذاکرات موفقیت‌آمیزی با مدیران بورس هنگ‌کنگ داشته‌اند. و مسئولان هنگ‌کنگی موافقت اصولی خود را برای پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی اعلام کرده‌اند.

کد خبر 34630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز