مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی از وزارت بهداشت خواست ۲واکسن جدید نوزادان را به نظام واکسیناسیون کشور اضافه کنند.

واکسن

دكتر عليرضا مرندي گفت: حداقل 2واكسن جديد وجود دارد كه وزارت بهداشت نيز ورود آن را به سيستم واكسيناسيون نوزادان تصويب كرده ولي هنوز اجرا نشده است. بنده نامه‌اي را به وزير بهداشت نوشتم و از او خواستم كه اين مصوبه زودتر اجرايي شود و در اين مراسم نامه را به دكتر سياري، معاون بهداشتي وزير بهداشت تقديم كردم.

در همين حال دكتر سياري، معاون وزير بهداشت اظهار داشت: اگر دولت يا مجلس براي بودجه سال ۹۶ اعتبارات لازم را بدهند، دو واكسن (روتاويروس و نموكوك) به واكسيناسيون نوزادان كشور اضافه مي‌شود. معاون بهداشتي وزارت بهداشت افزود: در مجموع 13واكسن در دنيا براي واكسيناسيون كودكان وجود دارد كه تا قبل از انقلاب فقط 6واكسن از آنها براي واكسيناسيون نوزادان و كودكان وجود داشت اما بعد از انقلاب 3واكسن ديگر به آن اضافه شد و در طرح تحول سلامت يك واكسن ديگر (واكسن پنتاوالان) نيز به آنها اضافه شد. اكنون هم 10واكسن براي واكسيناسيون نوزادان در كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد و 2واكسن ديگر هم هست كه ورود آنها به نظام واكسيناسيون كشور تصويب شده است كه شامل واكسن روتاويروس و نموكوك است اما به‌علت اينكه اعتبار كافي نداريم، هنوز نتوانستيم اين واكسن‌ها را اضافه كنيم واگر دولت يا مجلس در اين‌باره براي بودجه سال 96اعتبارات لازم را بدهند، اين دو واكسن را نيز به واكسيناسيون نوزادان كشور اضافه مي‌كنيم.

  • جبران عقب‌ماندگي در حوزه كودكان

سياري همچنين از عقب‌ماندگي در تحقيقات پزشكي در حوزه كودكان گلايه و اظهار اميدواري كرد با افتتاح پژوهشكده تحقيقات كودكان در بيمارستان مفيد در آينده اين عقب‌ماندگي جبران شود.

به گزارش همشهري، افتتاح بزرگ‌ترين بخشICU كودكان كشور با 19تخت، افتتاح ۵۰۰ تخت VIP زايمان در100بيمارستان و افزايش ۹۰۰ تخت ICU (تخت مراقبت ويژه) ازجمله ۲۷۰ تخت ICU كودكان و نوزادان تا پايان امسال ازجمله خبرهايي بود كه معاون وزير بهداشت در افتتاح بخش‌هاي جديد نوزادان و بزرگ‌ترين «PICU» كشور در بيمارستان مفيد از آنها خبر داد. محمد آقاجاني افزود: سال گذشته يك هزار و 100تخت ICU در بيمارستان‌هاي دولتي كشور افتتاح شد كه شمار اين تخت‌ها در كشور به 6هزار و 200تخت رسيد. امسال نيز 136تخت ديگر تاكنون اضافه شده است و تا پايان امسال 900تخت ICU ديگر به اين بيمارستان‌ها افزوده مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه تخت‌هاي ICU كودكان براي بيماران بالاتر از يك‌ماه كه نياز به مراقبت‌هاي ويژه دارند، استفاده مي‌شود، افزود: تعداد تخت‌هاي‌ ICU كودكان در كشور تا سال 93حدود 307تخت بود كه در سال 94حدود 136تخت به آنها اضافه شد و امسال نيز 90تخت ديگر اضافه مي‌شود كه بيشترين آن با تعداد 19تخت در بيمارستان مفيد است كه افتتاح شد و تا پايان امسال هم تعداد تخت‌هاي PICU يا ICU كودكان در كشور 70درصد افزايش مي‌يابد.

آقاجاني همچنين افزود: تعداد تخت‌هاي ICU نوزادان هم تا سال گذشته 2هزار و 27تخت در كشور بود كه سال گذشته 520تخت به اين تعداد اضافه شد و امسال نيز 180تخت ديگر به آنها اضافه مي‌شود.

  • افتتاح 500تخت VIP زايمان زنان

راه‌اندازي و افتتاح 500تخت VIP زايمان زنان در كشور در 100بيمارستان خبر ديگري بود كه معاون وزير بهداشت درباره آن گفت: به‌زودي فضاي مناسبي براي زايمان مادران در بيمارستان‌ها ايجاد مي‌شود به‌طوري‌كه شوهر نيز مي‌تواند در كنار همسر در بيمارستان حضور داشته باشند.

آقاجاني همچنين به كاهش سزارين اشاره كرد و گفت:مسير افزايش سزارين بعد از طرح تحول سلامت در كشور معكوس شد و طي دو سال و نيم گذشته كاهش 6.5درصدي سزارين را در كشور شاهد هستيم.

  • اورژانس مركز تخصصي كودكان مفيد نيازمند بازسازي

روزانه 800بيمار كودك به بيمارستان مفيد مراجعه مي‌كنند ودر واقع اين مركز بيشترين مراجعات در خاورميانه را دارد بنابراين نياز است تا اين مركز درماني گسترش يابد.علي‌اكبر سياري، معاون وزير بهداشت با تأييد اين موضوع گفت: با مراجعه روزانه ۸۰۰ مراجعه‌كننده در برخي مواقع پزشكان اصلا اتاق معاينه ندارند. به همين سبب قسمت شمالي مركز تخصصي كودكان مفيد را مي‌خواهيم براي ايجاد كلينيك ويژه و مكاني براي استقرار همراهان خانواده راه‌اندازي كنيم كه البته در اين زمينه به كمك خيرين نياز داريم.

  • روتا ویروس و نموكوك چگونه نوزادان را ايمن مي‌كند؟

روتا ویروس، ویروسی قاتل است که بيشتر در كشورهای جهان سوم رواج دارد و بیشتر از وبا آدم می‌کشد. این ویروس به تنهایی عامل اغلب مرگ‌های کودکان زیر دو سال بر اثر اسهال است که تقریبا 130 میلیون کودک در جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد. بر اساس يك آمار تخمينی، روتا ویروس سالانه بیش از 600 هزار کودک را می‌کشد. به تازگی دانشمندان واکسنی خوراکی تهیه کرده‌اند که بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، می‌تواند آمار مرگ کودکان بر اثر اسهال را تا 30 درصد کم کند.

واكسن نموكوك نيزعليه باكتری موسوم به «استرپتوکوک پنومونیه» تزريق می‌شود و كودكان را در برابر عوارض ناشی از سينه‌پهلو، گندخونی (سپتیسمی) و مننژیت واكسينه می‌كند.طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، استفاده از اين واكسن می‌تواند بين 71 تا 93 درصد كودكان را در برابر اين بيماری‌های جدی مقاوم كند. پيش‌بینی می‌شود با جهانی شدن مصرف اين واكسن، تا سال 2030 ميلادی از مرگ 5.4 ميليون كودك جلوگيری شود.

کد خبر 346196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha