همشهری آنلاین: دانشمندان هشدار می‌دهند که تغییرات جوی حیات هزاران گونه مارمولک را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

گرمایش زمین مارمولک‌ها را منقرض می‌کند

به گزارش مهر، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد گرمایش زمین و تغییرات جوی خیلی بیش‌تر از آنچه که تصور می‌شود برای هزاران گونه مارمولک در سراسر جهان خطرناک و مرگبار است.

مارمولک‌ها جانورانی خونسرد هستند که برای تنظیم دمای بدنشان به محیط اطراف وابستگی شدیدی دارند. آنها این کار را با جابجا شدن در معرض خورشید و سایه‌ها انجام می‌دهند. بدین ترتیب مارمولک‌ها در زمره جانورانی قرار می‌گیرند که نسبت به تغییرات جوی به شدت حساس هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی گونه‌ها از مارمولک‌ها به واسطه افزایش گرمایش زمین منقرض شده‌اند. این درحالی است که تحقیقات قبلی، خطرات ناشی از تغییرات جوی برای حیات گونه‌های مختلف مارمولک‌ها را چندان جدی عنوان نکرده بودند. در تحقیقات قبلی دانشمندان هشدار داده بودند که تا سال ۲۰۸۰ حدود ۲۰ درصد از گونه‌های مختلف مارمولک‌ها منقرض خواهند شد اما حالا تصور می‌شود این رقم بیش‌تر از برآوردهای قبلی است.

تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان دانشگاه آریزونا گویای آن است که همزمان با تداوم تغییرات جوی و گرم‌تر شدن زمین، مارمولک‌ها انرژی و زمان بیش‌تری برای پیدا کردن سایه و خنک نگه‌داشتن خود صرف می‌کنند.

نگرانی اصلی دانشمندان به این دلیل است که تحقیقات قبلی، خطر منقرض شدن مارمولک‌ها به دلیل تداوم گرمایش زمین را نادیده گرفته بودند.

آن‌ها از این بیم دارند که بدون وجود سایه‌های کافی، مارمولک‌ها چالش‌های بیشتری برای تطبیق دادن خود با تغییرات جوی دارند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که مارمولک‌ها در زنجیره غذایی طبیعت، منبع غذایی مهمی برای پرندگان و مارها هستند.

کد خبر 345964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha