مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

‌نظارت و کنترل بر نحوه عملکرد دستگاه‌های پخت نان، در دستور کار مرکز سلامت و بهداشت‌محیط قرار داده شده است.

نانوایی

به گفته معاون مركز سلامت و بهداشت محيط كار، براساس تفاهمنامه وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد قرار شده تا ‍«آزمايشگاه‌هاي سازمان ملي استاندارد در اختيار مركز بهداشت محيط كشور قرار گرفته تا نظارت‌هاي آزمايشگاهي بر نان سنتي افزايش يابد.» به گزارش همشهري، پس از اعلام اجراي برنامه مشترك «استاندارد نان» كه قرار شده در آن بر ممنوعيت استفاده از جوش‌شيرين در طبخ نان، نظارت جدي شود، حالا دومين گام نظارت بر دستگاه‌هاي پخت نان است.

در همين حال، محسن فرهادي با اشاره به جلسه اسفند ۹۴ شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي كشور كه به رياست رئيس‌جمهور تشكيل شد گفت كه در اين جلسه مصوبه‌اي درخصوص ارتقاي وضعيت كيفي نان، خصوصا نان سنتي تصويب شد. معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت از تهيه پيش‌نويس برنامه عملياتي در اين‌باره خبر داد و گفت: مقرر است كه براساس اين برنامه بتوانيم مصوبه‌اي را كه شوراي‌عالي سلامت و تغذيه به تصويب رسانده اجرا كنيم و تكاليف‌مان را انجام دهيم. وي درباره جزئيات اين مصوبه نيز گفت كه اين مصوبه با ۴ محور اساسي شامل؛ بهداشت فردي نانوا، رعايت بهداشت مواد غذايي واحد نانوايي، ابزار و تجهيزات و همچنين سازه و ساختمان نانوايي‌ها توسط همكاران بهداشت محيط و كار در حال پيگيري و انجام است. براساس برنامه مشترك استاندارد نان، علاوه بر ممنوعيت استفاده از جوش‌شيرين و جوهرقند، كاهش نمك نان، غني‌سازي آرد با ‌ويتامين دي‌ و ‌روي‌ و ادامه برنامه افزايش سبوس نان و افزودن آهن و اسيدفوليك به آرد، مهم‌ترين برنامه‌هايي است كه قرار است اجرايي شود.

  • كاهش نمك از 1/8 به يك درصد

معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درباره جزئيات اين برنامه اظهار داشت: براساس اين مصوبه مقرر شد كه سازمان ملي استاندارد، استاندارد اجباري استفاده از نمك در نان كه ۱.۸ درصد است را به يك درصد كاهش دهد. وي افزود: در مجموع كليه اقدامات مرتبط با عملياتي كردن مصوبه مهم شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذا مبني بر «نظارت بر استاندارد نمك نان ها» توسط كميته كارشناسي عملياتي كردن مصوبه در حال انجام است.

  • جوش‌شيرين نان صفر خواهد شد

درهمين حال مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت از تلاش براي اجراي برنامه غني‌سازي آرد با «ويتامين‌دي» و «روي» خبر داده است. دكتر زهرا عبداللهي مي‌گويد: هم‌اكنون براساس گزارش‌هاي رسيده در بسياري از استان‌ها مصرف جوش‌شيرين به صفر رسيده است و در برخي نقاط همچنان 20تا 30درصد از جوش شيرين در نان‌ها استفاده مي‌شود كه با اجراي برنامه استاندارد نان اين رقم نيز حذف خواهد شد.

کد خبر 345908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha