مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه 29 مهر، که با حضور شهردار تهران و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، تشکیل شد، نمایندگان دولت را موظف کردند تا سهم بودجه دولت برای مترو از 10 درصد به 30 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار همشهری، بر اساس پیشنهاد دکتر علی ریاض نماینده تهران مقرر شد در شهر تهران سهم حمل‌ونقل عمومی از کل سفرهای درون شهری برای اتوبوسرانی، تاکسی‌رانی و حمل‌ونقل ریلی به ترتیب تا حداکثر 25 درصد، 20 درصد و 30 درصد باشد.

دکتر علی ریاض نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دولت را موظف کرد سیاست‌های بخش حمل‌ونقل همگانی شهری را به گونه‌ای تنظیم کند تا از ابتدای سال 1391 هجری شمسی در مجموع 75 درصد سفرهای درون شهری پوشش داده شود.

ریاض در گفتگو با خبرنگار همشهری تأکید کرد: به لحاظ اهمیت شهر تهران و جلوگیری از ادامه آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی در این شهر، که موجب آسیب جدی به شهروندان تهرانی می‌شود، این پیشنهاد مطرح شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل آلودگی هوا در تهران موجب شده‌است تا عمر هر شهروند تهرانی در حدود 5 سال کم شود که به منظور رفع این مشکل تهران نیازمند توسعه سریع خطوط مترو است.

بنابراین گزارش، محمد باقر قالیباف شهردار تهران که در جلسه علنی حاضر شده بود، در دفاع از این پیشنهاد گفت: هم اکنون نمی‌توانیم در حمل‌ونقل عمومی نسبت به درصدهای پیش‌بینی شده برای همه شهرها یکسان عمل کنیم. در کلان‌شهرها که از اتوبوس و تاکسی اشباع شده‌اند بیشترین بار حمل‌ونقل با کمترین هزینه و امنیت بالا توسط مترو انجام می شود.

وی افزود: یک واگن قطار مترو روزانه 20 هزار نفر، اتوبوس 600 نفر و تاکسی 50 تا 60 نفر را جابه جا می‌کند. بنابراین بهتر است سهم ریلی را به 30 درصد، اتوبوس 25 درصد و تاکسی 20 درصد برسانیم.

شهردار تهران گفت که چنانچه اعتبارات مورد نیاز شرکت مترو تامین شود، ظرف یک دوره 5 ساله در نظر گرفته شده حدود 75 کیلو‌متر خط ریلی (مترو) احداث خواهد شد.

قالیباف پس از تصویب  پیشنهاد اختصاص 30 درصد از بودجه حمل‌ونقل تهران به احداث مترو در این شهر در جمع خبرنگاران با تقدیر از تلاش نمایندگان ملت تاکید کرد، تصویب نهایی لایحه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در نهاد قانون‌گذاری می‌تواند تغییر و تحولی جدی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ایجاد کند.

شهردار تهران ادامه داد: جداولی که برای توسعه حمل‌ونقل عمومی پیشنهاد شده بود، برای شهر تهران مناسب نبود چرا که درصد بودجه حمل‌ونقل ریلی حدود 10 درصد و بسیار اندک اما در بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی بودجه بیشتری در نظر گرفته شده بود.

شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که آیا با اختصاص 30 درصد از بودجه حمل‌ونقل تهران برای متروی این شهر مشکلات ترافیکی کاهش می‌یابد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در کلان‌شهرها عمدتا حداقل 40 درصد و حداکثر تا 82 درصد حمل‌ونقل را مترو و حمل‌ونقل ریلی به خود اختصاص داده است.

محمد باقر قالیباف در پایان در پاسخ به سؤالی درخصوص اختلاف شهرداری و دولت درخصوص راه اندازی اتوبوس های ویژه این مسئله را رد کرد و اظهار داشت: کار راه اندازی اتوبوس‌های ویژه در حال انجام است که امیدواریم تا اول دی ماه سال جاری تمام ایستگاه‌های مخصوص اتوبوس های ویژه نصب شوند.

گزارش شهردار به کمیسیون عمرانی از سوی دیگر حبیب‌الله اسماعیل‌زاده با اشاره به دستور کار کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:‌ شهردار تهران با حضور در کمیسیون عمران گزارشی از وضعیت طرح‌های عمرانی شهرداری و عملکرد شهرداری را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیته‌ حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس، افزود: بعدازظهر یکشنبه با حضور محمد باقر قالیباف، احمد دنیامالی ـ معاون عمرانی شهردار تهران ـ و چند تن دیگر از مسئولان شهرداری تهران، گزارشی از طرح‌های عمرانی شهرداری و عملکرد شهرداری تهران به کمیسیون عمران ارائه شد.

وی یادآور شد: در این جلسه راجع  به‌کل اعتبارات شهرداری که سقف آن به 2880 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است گزارشی از سوی قالیباف به کمیسیون عمران ارائه شد.

کد خبر 34577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز