همشهری آنلاین: اولین اتوبوس‌های مسافربری برقی و بدون راننده جهان به تازگی تردد در خیابان‌های شهر لیون در فرانسه را آغاز کرده‌اند.

براساس گزارش تلگراف، دو ميني‌بوس برقي كوچك با گنجايش 15 مسافر اكنون در مسيرهايي 10 دقيقه‌اي با پنج ايستگاه در مركز شهرو ليون سرويس‌دهي خود را آغاز كرده‌اند و با سرعتي برابر 10 كيلومتر بر ساعت حركت مي‌كنند.

اين ميني‌بوس‌ها پيش از اين بدون مسافر در ديگر شهر‌هاي فرانسه و سوئيس مورد آزمايش قرار گرفته‌اند و قرار است به زودي آزمايش آنها در شهر دوبي نيز آغاز شود. اين خودروهاي چهار متري در شهر ليون توجه عابران را به شدت به خود جلب كرده‌است و علاوه بر اين مسافران ميني‌بوس‌ها مي‌توانند در جايگاه راننده نشسته و مسير را از زاويه ديد او تماشا كنند.

اين خودروها توسط شركتي فرانسوي به نام ناويا طراحي و ساخته شده‌اند و به مجموعه‌اي از حسگرها مجهزند كه امكان موقعيت‌يابي را به آنها داده و اين خودروها را نسبت به محيط اطرافشان آگاه مي‌سازد تا از بروز تصادف جلوگيري شود.

با اين‌همه اين خودروها از قابليت مانور دادن در مسيرهاي پر ترافيك را ندارند و تنها اجازه تردد در مسيري در نزديكي ترامواي شهر را دارند‌،مكاني كه خودروهاي ديگر مجوز ورود به آن را ندارند. هر يك از اين ميني‌بوس‌ها ارزشي برابر 170 هزار پوند داشته و به ليزرها،‌دوربين‌ها و سيستم‌هاي الكترونيكي مجهز هستند كه كوچكترين حركت در اطراف خودرو را تجزيه و تحليل مي‌كنند.

شركت ناويا تاكنون 30 سفارش از اين ميني‌بوس‌ها گرفته و قصد دارد اتوبس‌هاي بزرگتري با گنجايش 20 مسافر نيز توليد كند و هدف بعدي ساخت خودروهاي بدون سرنشين خواهد بود.

کد خبر 345356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha