مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در اثر سرطان فوت می‌کنند، گفت: هم‌اکنون در کشور ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان هستند که هزینه‌های درمانی برای این بیماری بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و ۷ هزار میلیارد تومان به طور کلی است.

سرطان

دکتر علی‌اکبر سیاری با اشاره به ابتلاي سالانه 40هزار نفر ايراني به سرطان بر لزوم تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان تاکید کرد و افزود: در صورت تشخیص زودهنگام، سرطان با اقدامات درمانی ساده قابل درمان است. علی‌اکبر سیاری همچنين ضمن اشاره به وجود برنامه جامع سرطان در کشور، گفت: این برنامه شامل چند فاز پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان جراحی، شیمی‌درمانی و خدمات تسکینی است.

وي گفت: در واقع در ایران برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با هدف کاهش ابتلا به بیماری‌ها و کنترل آنها تدوین و در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد و هم‌اكنون در 4شهر کشور به صورت پایلوت در حال اجراست که تا مهر و آبان‌ماه سال جاری برای کل کشور اجرا خواهد شد.

  • ايجاد 100مركز تشخیص زودهنگام سرطان تا پایان سال95

پيش از اين نيز رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت از ایجاد 100مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان تا پایان سال 95در کشور خبر داده و گفته بود كه 100مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان امسال ایجاد می‌شود.

علی مطلق در اين‌باره افزود:‌ یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت برای کاهش میزان سرطان در کشور اجرای برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری افراد در معرض خطر این بیماری است. این برنامه هم اکنون در 4شهر کشور شامل نقده، مراغه، بافت و شهرضا به صورت آزمایشی در حال اجراست و امسال به شهرهای بیشتری توسعه می‌یابد. وی همچنين به برنامه دیگر وزارت بهداشت كه ایجاد 100مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان است اشاره كرد و گفت: کار ساخت آنها شروع شده و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

  • پیشگیری از سرطان با فرهنگ‌سازی و آموزش

مطلق گفت: به طور کلی برنامه پیشگیری از سرطان در کشور در 3سطح مختلف تعریف می‌شود؛ ابتدا سطح صفر که شامل جلوگیری از عوامل خطر سرطان مثل چاقی، اضافه وزن، و مصرف سیگار است.

سطح یک پیشگیری از سرطان نیز این است که افراد در معرض خطر را با آموزش و فرهنگ سازی از عوامل سرطان دور کنیم و برای این کار کمپین ها و پویش‌های ملی و منطقه‌ای برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم تشكيل شده و در آینده نیز اجرا می‌شود. سطح دوم کنترل و پیشگیری از سرطان نیز شامل تشخیص زودهنگام سرطان و مداخله سریع برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای هر 3سطح این خدمات برنامه دارد و معتقدیم که 40درصد سرطان‌ها با تغییر شیوه زندگی و اقدامات تشخیصی قابل پیشگیری است؛ به طور مثال ‌اگر افرادی که وزن بالا دارند، وزن خود را کم کنند، افرادی که دیابت دارند، این بیماری را کنترل کنند یا افراد سیگاری، سیگار را کنار بگذارند، تعداد قابل توجهی از موارد سرطان در کشور کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، همچنين گفت: در سال‌های اخیر برنامه پیشگیری از سرطان در شبکه بهداشتی‌درمانی کشور نیز وارد شده و به مرور در سراسر کشور در حال گسترش است و در این برنامه تلاش می‌شود که افراد در معرض خطر سرطان شناسایی شوند و اقدامات لازم برای کنترل بیماری در آنها اجرا شود. مطلق افزود: برای سطح صفر یا کاهش در معرض قرار گرفتن در برابر عوامل سرطان‌زا نیز اقدامات مهمی مانند اجرایی شدن کنوانسیون و قانون مبارزه با دخانیات، افزایش مالیات سیگار یا کاهش تولید خودروهای دودزا با همراهی دستگاه‌های دیگر دولتی و حاکمیتی شروع شده و در حال اجراست.

کد خبر 345336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha