همشهری آنلاین: رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از مهمترین وظایف دولت‌ها در هزاره سوم را تولید محتوای دیجیتال دانست و ارتقاء سواد رسانه‌ای را مساوی با ارتقاء سرمایه و ثروت ملی دانست.

مرتضی موسویان،

به گزارش همشهری‌آنلاین، مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزار فرهنگ وارشاد اسلامی، محمدصادق افراسیابی (دبیر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی) و مهدی افراسیابی (دبیر مسابقات سراسری دیجیتال خلیج فارس) امروز 13 شهريور در نشست خبری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، آیین اختتامیه نخستین جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال کشور و همچنین برگزاری سراسری دیجیتال خلیج فارس، حضور داشتند.

مرتضی موسویان، با اشاره به آمارتولید محتوا که درشبکه های اجتماعی هر دو یا سه سال برابر می شودگفت: توجه به این نکته که تولید محتوا نیاز به ارتقاء سواد رسانه‌ای در عموم مردم دارد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: در هزاره سوم ارتقاء سواد رسانه‌ای مساوی است با ارتقاء سرمایه و ثروت ملی و همه کشورها به این امر توجه دارند و سعی می‌کنند مردمشان را در این زمینه آموزش دهند. همایش «سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی» نیز در همین راستا تلاش می‌کند تا بتواند به لحاظ کاربردی ادبیات نظری متناظر با کشور خودمان را در عرصه رسانه داشته باشیم. سواد رسانه‌ای تعاریف بسیار زیادی دارد و افراد وصاحبنظران این حوزه هر کدام با توجه به رویکردهای خاص خودشان تعاریفی را ارائه می‌دهند.

وی به مقدم بودن مسئولیت اجتماعی بر سواد رسانه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: مسئولیت اجتماعی به این معنی است که همه مردم باید خودشان مسئولیت تولید یا بازنشر مطالبی را که در فضای رسانه‌ای آن‌ها را منتقل می‌کنند بر عهده بگیرند و با توجه به نبودن واسطه در فضای مجازی بار این مسئولیت بیشتر می‌شود.

رییس مرکز فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه در فضای مجازی ممیزی پیش از انتشار امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد:‌ این ممیزی فقط باید ازسمت خود مردم شکل بگیرد و به همین خاطر است که باید تلاش کنیم دغدغه‌های مردمی در سطح جامعه ساماندهی شود.

موسویان ادامه داد:مرکز فناوری اطلاعات ورسانه‌های دیجیتال برنامه‌هایی اساسی برای نیمه دوم سال ۹۵ در دستور کار دارد که اهداف مهمی را دنبال می‌کند. درهمین راستا تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ا به امضا رسانده ایم.د اشتن ۴۰۰ شبکه و ۳۰ مجتمع فرهنگی دیجیتال که در استان‌ها مشغول به کار هستند و همچنین تجربه ایجاد ۲۰۰۰ شغل در کسب و کار تولید فرهنگ و دیجیتال از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری بسیار خوب و مغتنم ارزیابی شده است.

او با بیان اینکه این تفاهم‌نامه دومین تفاهم‌نامه‌ای است که میان مرکز فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است، اظهار کرد: امیدواریم این تفاهم‌نامه ما را به سمت گسترش کسب و کار و تولید محتوای دیجیتال پیش ببرد. به کمک و حمایت معاونت علمی ۳۰ مرکز شتاب‌دهنده در کشور ایجاد خواهیم کرد که مأموریت مجتمع‌های دیجیتال را به سمت یک مسئولیت کلان پیش می‌برد. این بدین معنی است که در کنار فعالیت‌هایی که این مجتمع‌ها در حال حاضر انجام می‌دهند موظف خواهند بود تا این مراکز شتاب‌دهنده را راه‌اندازی کنن.د.

موسویان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در ۲۹ مردادماه شاهد برگزاری اولین جشنواره تولید محتوا در ایران بودیم که با سه محور اصلی سبک زندگی سالم، ‌ فرهنگ و جامعه و اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان برگزار شد. این سه محور از چالش‌های مهمی هستند که ما در جامعه با آن‌ها روبرو هستیم. شرکت‌کنندگان موظف بودند تا به رندوم به یکی از این چالش‌ها بپردازند. برترین‌های این مسابقه در مراسم اختتامیه که دوشنبه ۱۵ شهریورماه در سالن سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.

او ادامه داد: این پایلوتی بود برای ایده‌پردازی جوانانی که واقعا بسیار فوق‌العاده ظاهر شدند. ما قول داده‌ایم که به همه این افراد برگزیده به صورت حقیقی و حقوقی مجوزهای کسب و کار دیجیتال تعلق بگیرد. شایان ذکر است که در این همایش سازمان‌هایی همچون صداوسیما، سازمان فناوری اطلاعات و سازمان تبلیغات اسلامی به ما کمک‌های زیادی کردند تا بتوانیم این همایش را برگزار کنیم. مهمترین همکار ما در این عرصه معاونت علمی ریاست جمهوری بود که با علاقه‌ای که از خودشان نشان دادند مطمئن هستیم این کار پیگیری خواهد شد و تا پایان سال ۹۵ موفق می‌شویم رسانه‌های صاحب ایده را شناسایی کنیم.

محمد صادق افراسیابی، دبیر همایش «سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی» نیز در سخنانی به بیان توضیحاتی درباره این همایش و آیین اختتامیه آن پرداخت. او در بخشی از سخنانش اظهار کرد: این همایش با هدف گسترش آموزش و یادگیری سواد رسانه‌ای به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در کشور آغاز شده است.

او با بیان اینکه افراد عضو شورای سیاست‌گذاری این همایش، افرادی هستند که در عرصه رسانه تجارب علمی و عملی دارند، یادآور شد: تلاش کردیم یک اقدام علمی و اجرایی انجام دهیم و از همچنین از تجارب افرادی که در فاضی مجازی قعال هستند نیز، بهره ببریم. همایش «سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی» در دو بخش علمی - پژوهشی و ترویج کاربرد برگزار می‌شود.

افراسیابی همچنین ضمن تشکر از صداوسیما برای تولید برنامه‌هایی در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه، اظهار کرد: ما جنبه تبلیغاتی را فراموش کرده‌ایم و تلاش داریم تا بحث سواد رسانه‌ای را نه صرفاً با هدف معرفی همایش، بلکه با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ افزایش سواد رسانه مطرح کنیم.

همچنین مهدی افراسیابی، دبیر جام سراسری دیجیتال خلیج فارس، در سخنانی گفت: هدف ما مساعدت به ایجاد شغل در فضای مجازی و ایجاد فعالیت‌های فرهنگی دیجیتالی در بخش خصوصی است. تاکید ما بر این است که نمایشگاه‌های دیجیتالی استانی و هم‌آوردهای کارآفرینان بیشتر در استان‌ها اتفاق بیافتد تا در مرکز. ما با هدف غایی ایجاد بازار برای بازی‌های ایرانی این مسابقات را آغاز کردیم و سعی می‌کنیم تا سال به سال بر تعداد بازی‌های ایرانی بیفزاییم.

او با اشاره به جام سراسری دیجیتال خلیج فارس، اظهار کرد: این تنها مسابقه‌ای است که در تمام استان‌های ایران برگزار می‌شود که امسال سومین دوره آن است. ۲۰ شهریور ماه مهلت ثبت‌نام پایان می‌یابد و مسابقات استانی همزمان با عید سعید قربان برگزار می‌شود که برگزیدگان در تهران از ۳ مهرماه و به مدت ۱۰ روز با هم رقابت می‌کنند.

کد خبر 345317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha