جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

دکتر محمدرضا زائری: مناسبت خجسته ازدواج حضرت امیرمؤمنان(ع) و دختر پیامبر اسلام(ص) گذشته از فرصت برکت‌جویی بهانه‌ای است تا به ابعاد گوناگون این رویداد با سعادت بیندیشم. پیش از این رویداد و پس از آن هرگز این تشابه و همانندی در سطح و جایگاه زن و شوهر سابقه نداشته و لاحقه‌ای نیز نخواهد داشت.

دکتر محمدرضا زائری

داماد، شير خدا و برادر پيامبر(ص) است كه از كودكي در دامن رسول‌الله(ص) رشد يافته و همنفس و همقدم او بوده و عروس، تنها دختر پيامبر(ص) و كوثر بي‌نظير خداوند است كه هرگز دختري در طول تاريخ به پاي منزلت معنوي و قداست او نمي‌رسد. و ازدواج اين دو نور آسماني سرآغاز تحقق جرياني از بركات معنوي انوار قدسي خاندان پيامبر(ص) شده كه تا امروز پهنه هستي را روشن ساخته‌اند و به تعبير سعيد عقل شاعر بزرگ و انديشمند برجسته مسيحي لبناني بقاع متبركه و آستانه امامزادگان در هر گوشه‌اي از جهان پناهگاه مردمان شده است.

اين اندازه بركات يك ازدواج كه خداوند از آن به تعبير كوثر و خير فراوان ياد مي‌كند نيز هرگز نظير و مانندي نداشته و نخواهد داشت. مراحل گوناگون اين ازدواج نيز از خواستگاري و مراسم جشن و سرور و شركت زنان يهودي مدينه در مجلس عروسي و حضور فرشتگان الهي و نوع جهيزيه تا هديه حضرت زهرا(س) در شادي عروسي‌اش به زن فقير آن هم لباس شب عروسي همه نكته‌هايي نغز و خصوصياتي شگفت براي تأمل و انديشيدن دارد.

تأكيد رسول خدا(ص) بر اصل سنت ازدواج و شام دادن و برپايي جشن و سرور خود نوعي نهادسازي براي آيندگان است و گرچه امروز شايد چندان عجيب و غريب نباشد اما اين اهتمام در آن روزگار غربت خانواده و مظلوميت دختران قابل توجه و تدبر است. شايد براي ما تأسي به سيره و شيوه خاندان پيامبر(ص) در همه ابعاد مراسم ازدواج مقدور نباشد ولي به تعبير حضرت اميرمؤمنان(ع) مي‌توانيم اندكي خود را به راه و منش آنان شباهت دهيم كه فرمود: «و انتم لا تقدرون علي ذلك و لكن أعينوني بورع و اجتهاد» حداقل كاري كه مي‌توانيم در خوشي‌ها و جشن‌هايمان انجام دهيم اين است كه وقتي شاد هستيم به ياد دل‌هاي غمگين باشيم و هنگامي كه سفره‌اي پر رونق داريم، سهمي براي سفره خالي فقرا بگذاريم.

كمترين كاري كه از ما برمي‌آيد اين است كه اسراف نكنيم و باقيمانده شام عروسي را در سطل آشغال نريزيم و وقتي سفره خانه‌اي گرما ندارد ما شمعي در سفره چشم‌هاي منتظر روشن كنيم. مؤسسات خيريه و مراكزي خدماتي هستند كه نيازمندان را شناسايي مي‌كنند و غذاهاي اضافه را از مهماني‌ها و جشن‌ها به شكلي آبرومند و مناسب به نيازمندان مي‌رسانند. اگر دختر پيامبر(ص) خورشيدگونه لباس عروسي‌اش را در شب ازدواج به زني فقير مي‌بخشد و به انفاق خود آسمان انسان‌دوستي را روشن مي‌سازد، روا نيست دوستداران و پيروان او از روشن كردن شمعي در تاريكي‌ها دريغ كنند.

کد خبر 345201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha