همشهری آنلاین: شهرت کارولینسکا، یکی از بیمارستان‌های سرآمد سوئد که جایزه نوبل پزشکی را اهدا می‌کند، با اتهامات دراین‌باره که بیماران در آنجا درنتیجه انجام اعمال جراحی تجربی بدون تأیید مرده‌اند، به‌شدت خدشه‌دار شده است.

karolinska

به گزارش رویترز انتقادات از انستیتو کارولینسکا  که جراح ایتالیایی پائولو ماچیارینی را استخدام کرده بود، به استعفای دبیر کمیته نوبل در این انستیتو در ماه فوریه و فراخوان برای لغو کردن اهدای جایزه نوبل پزشکی در امسال و سال بعد انجامید.

ماچیارینی در گذشته انجام هرگونه عمل اشتباهی را انکار کرده بود.

ماچیارینی در ماه مارس از انستیتو کارولینسکا اخراج شد و انستیتو اعلام کرد که او در اطلاعات نادرست درباره سابقه کاریش داده است و به خاطر اهمال علمی منجر به مرگ دو بیمارش مقصر است. دادستانان در سوئد در حال تحقیق درباره ماچیارینی به ظن اهمال جنایی آشکار منجر به مرگ شخص دیگر هستند.

کجل آسپلوند، رئیس شورای ملی اخلاق پزشکی رئیس هیئت تحقیق گماشته به‌وسیله انستیتو گفت: «بیماران آسیب‌دیده یا حتی مرده‌اند.»

او گفت:‌«کارکنان انستیتو و کل پژوهش علمی در آن خدشه‌دار شده‌اند. آنچه در درازمدت لازم است تلاش‌های صمیمانه برای بازیابی اعتماد است.»

انستیتو کارولینسکا در ماه فوریه سال جاری تحقیق تازه‌ای درباره اتهامات درباره کژرفتاری را آغاز کرد که در طی انجام آنان چهار پروفسور آکادمی نوبل از کمیته جایزه کناره‌گیری کردند.

بو رایزبرگ، رئیس پیشین کمیته اخلاق در کارولینسکا خواستار آن شد که جایزه نوبل پزشکی برای دو سال اهدا نشود و پول جایزه صرف دادن غرامت به بستگان بیمارانی شود که ماچیارینی بر روی آنان عمل کرده بود.

ماچیارینی که جراحی با شهرت جهانی است، به‌عنوان پژوهشگر در زمینه زیست‌شناسی سلول بنیادی و مشاور بیمارستان دانشگاهی کارولینسکا در سال ۲۰۱۰ استخدام شده بود.

تحقیقات بر روی سه عمل جراحی متمرکز است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد و در آن‌ها ماچیارینی نای مصنوعی با پوشش سلول‌های بنیادی به بیماران پیوند زده بود.

آسپلاند گفت ماچیارینی این اعمال جراحی را بدون انجام بررسی کافی بر روی شیوه عمل انجام داده بود و این اعمال جراحی بر اساس نجات‌بخش زندگی بیماران بودن نمی‌توان توجیه کرد.

دو نفر از بیماران از آن هنگام مرده‌اند و بیمار سوم همچنان در بیمارستان بستری است.

ملوین سامسون، رئیس بیمارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات اشتباهاتی جدی در شیوه درمان سه بیمار و خطاهای جدی در برنامه‌های معمول، نظام و فرهنگ بیمارستان نشان داد.»

ماچیارینی در سال ۲۰۱۴ به‌وسیله همکارانش که مدعی بودند او تفسیری بیش‌ازحد غیرانتقادی از نتایج پژوهش ارائه می‌دهد، به کژرفتاری علمی متهم شده بود.

کارولینسکا همچنین به تحقیق درباره اتهامات منتشرشده در مجله Vanity Fair دروغ‌گویی ماچیارینی درباره سند سابقه کاریش پرداخت. این تحقیق نشان داد این سند حاوی چند مورد دروغین است، «گرچه هیچ‌کدام از آن‌ها آن‌قدر جدی نیست که توجیه‌کننده اخراج یا استعفای او باشد.»

کد خبر 345101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha