چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

یک ‌ماه دیگر با فرارسیدن ایام محرم‌الحرام و در پی آن صفرالمظفر، حداقل به‌مدت ۲‌ ماه ماجرای برگزاری و لغو کنسرت به فراموشی سپرده می‌شود اما بعید است پرونده‌ای که با اظهارنظر امام‌جمعه مشهد و پاسخ‌های چندگانه وزیر ارشاد گشوده شده بود، به این زودی‌ها و آسانی‌ها از یاد برود.

کنسرت

به گزارش همشهري، حجم و گستردگي مطالب مربوط به كنسرت در 2هفته گذشته چنان چشمگير بوده كه مي‌توان براساس آن يك جلد كتاب توليد و منتشر كرد. گرچه ماجرا پيش از آن گاه و بي‌گاه به سرخط خبرها راه مي‌يافت اما سخنان آيت‌الله علم‌الهدي مبني بر ممنوع بودن برگزاري كنسرت در مشهد مقدس، همه گوش‌ها را تيز كرد؛ اظهارنظري كه بازتابي زودهنگام و فراگير داشت و برخي را به مخالفت و گروهي ديگر را به موافقت و همراهي واداشت.

در اين ميان، علي جنتي از در آشتي با امام جمعه مشهد وارد شد و اعلام كرد كه به احترام ايشان و براي حفظ حرمت حرم امام رضا(ع)، وزارت ارشاد از برگزاري برنامه‌هاي موسيقي در مشهد مقدس چشم‌پوشي مي‌كند اما از حق ديگر شهرهاي خراسان رضوي براي ميزباني از كنسرت نمي‌گذرد. اين موضعگيري كه تصور مي‌شد با استقبال مخالفان و موافقان همراه شود، واكنش تند و سخت رئيس‌جمهور را در پي داشت و او از عقب‌نشيني وزير ارشاد به‌شدت انتقاد كرد.

همين انتقاد آشكار حجت‌الاسلام حسن روحاني كافي بود تا جنتي دوباره به ميدان بيايد و مخالفت امام‌جمعه مشهد و ديگر ائمه جمعه را در كنار دخالت‌هاي قوه قضاييه عوامل اصلي لغو كنسرت‌هاي موسيقي در سراسر ايران بداند. وزير ارشاد كه پيش‌تر نشان داده بود متناسب با موقعيت زماني و مكاني موضعگيري و اظهارنظر مي‌كند، چند شب بعد به مناسبت هفته دولت به برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري تلويزيون رفت و با لحني ملايم‌تر درباره دلايل لغو كنسرت‌ها سخن گفت.

پيش از آن، عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران هم به نمايندگي از قوه قضاييه وارد ماجرا شده و از 3پيشنهاد خود براي حل مشكل لغو كنسرت‌ها رونمايي كرده بود؛ مسئوليت‌پذيري و تضمين و تأمين امنيت برنامه‌ها از سوي فرماندار يا استاندار، تضمين سلامت محتواي برنامه از سوي وزارت ارشاد و در نهايت، ضبط رسمي روند برگزاري كنسرت‌ها از سوي پليس و رسيدگي به جرايم احتمالي از سوي قوه قضاييه.

اين سه شرط گرچه بازتابي گسترده در تمام رسانه‌ها داشت اما از سوي مديران وزارت ارشاد پاسخي نيافت تا اينكه حسين نوش‌آبادي به ميدان آمد و از اجراي تلويحي شرط‌هاي دادستاني در شرايط فعلي خبر داد. سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ايسنا گفت: «پيشنهادهاي دادستان تهران منافاتي با برنامه‌هاي ارشاد ندارد و در واقع تأكيدي است بر سلامت اجراي برنامه‌هاي موسيقي تا ما ديگر شاهد لغو كنسرت نباشيم.»

وي افزود: «مي‌توان گفت 2پيشنهاد از 3پيشنهاد دادستان براي برگزاري كنسرت‌ها اجرايي مي‌شود؛ فقط مي‌ماند ضبط رسمي برنامه‌ها كه ظاهرا آن هم در راستاي پيشگيري از تخلف، جرم و اتفاق‌هاي حاشيه‌اي مطرح شده است. ما از حاكم شدن امنيت در كنسرت‌ها نگران نيستيم و خودمان هم در روند صدور مجوز، تعهد لازم را مي‌گيريم. به اين ترتيب، اگر مجريان كنسرت بخواهند تعهد خود را اجرا نكنند، ممكن است كنسرت را لغو كنيم و اجازه اجراي دوباره ندهيم.»

براساس آماري كه وزير ارشاد در تلويزيون ارائه داد، از بيش از 300كنسرت داراي مجوز در 5‌ماه نخست سال، حدود 9برنامه لغو شده اما همين آمار كمتر از 3درصد بيشترين آمار اظهارنظر را به‌خود اختصاص داده است. درهرحال، كلاف سردرگم برگزاري كنسرت و دلايل لغو آن در شهرهاي مختلف هنوز بين متوليان اين حوزه دست به‌دست مي‌شود و مشخص نيست اين طفل گريزپا، كي آرام مي‌گيرد!

  • 300كنسرت در 2سال!

در هياهوي يافتن مقصران احتمالي لغو كنسرت به‌ويژه در مشهد مقدس، پيروز ارجمند هم ناگهان خبرساز شد و از برگزار شدن بيش از 300كنسرت در مشهد در 2سال مديريت خود در اداره كل موسيقي خبر داد. اين آهنگساز سرشناس گفت: «در سال‌هاي 92 و 93 كه من در دفتر موسيقي بودم، بيش از 300برنامه در مشهد برگزار شد و آمار مديران ارشاد درباره 11سال برگزار نشدن كنسرت در اين شهر درست نيست.» اگر براي هر سال حدود 100روز ماه‌هاي محرم، صفر و رمضان و مناسبت‌هاي شهادت و وفات را درنظر بگيريم، در 2سال مديريت ارجمند، بايد هر دو روز يك كنسرت در مشهد برگزار شده باشد!

کد خبر 345096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha