همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوالاتی در رابطه با فیش حقوقی، حاشیه‌های برگزاری کنسرت و بازداشت عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، محمد باقر نوبخت درنشست خبری سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت به منظور کاهش و تنظیم نرخ سود بانکی اظهار کرد:‌ در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی امتناعی از سوی نظام بانکی وجود دارد و این اقدام از طریق ابلاغ به نتیجه نخواهد رسید بلکه ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که نرخ سود بانکی خود به خود پایین آید.

نوبخت با بیان این که اگر می خواهیم نرخ سود بانکی را کاهش دهیم باید هزینه تمام شده پول برای نظام بانکی کاهش یابد توضیح داد: ‌دولت به این منظور تصمیم دارد به عنوان یکی از بزرگترین بدهکاران نظام بانکی بدهی خود را تصفیه کند و از طرف دیگر  منابع بانک‌ها را افزایش دهد تا بانک‌ها نیز متناسب با آن بتوانند تسهیلات بیشتری دهد.

اهم اظهارات نوبخت به اين شرح است:

*مطابق تبصره 36 نیز به دولت اجازه داده شده است تا سقف ده هزار ميلیارد تومان از طریق اوراق مالی اصلاحی، در بانک‌ها سرمایه گذاری کند.

*( در مورد کاهش سود تسهیلات مسکن برای مسکن اولی‌ها) بانک مسکن اعلام آمادگی کردند که این موضوع را از هفته آینده در دستور العمل اجرایی خود قرار دهند و ان‌شاءالله در این ماه عملیاتی خواهد شد.

*فقط می‌خواهیم میزان مصرف بنزین را کنترل کنیم که وزارت نفت ساز و کارهای مختلفی برای آن در نظر دارد و نیاز به این بند را احساس نمی‌کند.

*(درمورد اظهار اخیر محسنی‌اژه‌ای مبنی بر این که دولت تاکنون هیچ متخلفی را در موضوع حقوق‌های غیر متعارف معرفی نکرده است.) در این رابطه به اندازه‌ی کافی صحبت کرده‌ایم و جامعه اشباع شده است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارد دولت باید از حواشی بیرون آید و نهایت استفاده را از سال پایانی فعالیت خود داشته باشد.

*اگر جرمی واقع شده باشد چه ما بگوییم چه نگوییم وظیفه‌ی مدعی العموم است که در جهت دفاع از مردم با جرم برخورد کند و دولت از هیچ فرد متخلفی حمایت نخواهد کرد. همچنین قوه قضاییه استقلال لازم را دارد تا بدون توجه به خوش آمدن و یا خوش نیامدن برخی قانون را اجرایی کند.

*مطابق گزارش یکی از روسای دستگاه‌های اجرایی حتی یک مورد خلاف قانون نبوده است، اما با توجه به اختیارات قانونی بی عدالتی اتفاق افتاده است و نظر رئیس جمهور این است که راه‌های انجام این بی عدالتی و بی انصافی‌ها برای دریافت‌های غیر ناعادلانه گرفته شود.

*(در رابطه با قراردادهای جدید نفتی) باید اصلاح کنم که اینها چارچوب‌هایی هستند که قرار است بر اساس آنها قرارداد نفتی تنظیم شود و این الگو باید به نحوی باشد که قراردادها مناسب باشند بنابراین فرایند بررسی آن در دولت انجام می‌شود.

*(در مورد برگزاری کنسرت‌ها) بر همه واجب است که به قانون جمهوری اسلامی احترام گذاشته و قانون را رعایت کند چرا که قانون برای انجام یک کنسرت ساز و کارهایی تهیه کرده و وقتی مراحل قانونی آن انجام می‌شود نباید در برابر قانون یک تشخیص پیدا شود.‌ انتظار این است که همه به قانون احترام بگذارند و دستگاه‌های دولتی با قوت و قدرت به اتکاء قانون عمل کنند. پس اگر قانون نقصی دارد باید اصلاح شود و این طور نباشد که خودمان نظرمان را اعمال کنیم.

*( در مورد تشکیل کمیته ای به منظور اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان آور و حذف شغل خبرنگاری از این میان)‌من از این موضوع بی خبرم. چنین مسائلی حتما باید با تایید سازمان برنامه و بودجه اتفاق بیافتد و بعید می‌دانم چنین تصمیمی گرفته شود.

*(و بازداشت یک نفر از این تیم هسته اي) در این مورد اطلاعات دقیق ندارم اما تا آنجایی که شنیده‌ام آن فرد به قید وثیقه آزاد شده است و این موضوع نگرانی من را کمتر کرد، چرا که اگر مطلب نگران کننده‌ای وجود داشت آن فرد را با قید وثیقه آزاد نمی‌کردند.

*(در مورد طرح این پیشنهاد که برگزاری کنسرت‌ها با نظارت فرمانداری و استانداری‌ها انجام شود.) با توجه به این که نیروی انتظامی از مدیریت وزارت کشور تبعیت می‌کند می‌تواند امنیت کنسرت‌ها را برقرار کند و دولت نیز از طریق فرمانداری‌ها و استانداری‌ها در برگزاری کنسرت‌هااقدام کند.البته این کنسرت‌ها معمولا وجهه امنیتی ندارند و ممکن است برخی ملاحظات فرهنگی برای آنها وجود داشته باشد.

*دولت در مورد توهین‌ها همواره سعه صدر دارد امااتهامات ناروا را باید پیگیری کنیم.

کد خبر 344882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha