رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ تعیین زمان ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس، موکول به نظر نهایی دولت دانست و اعلام کرد: در این لایحه پیش‌بینی شده سهام عدالت با تشکیل ۵تا ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به مردم واگذار شود.

تشکیل ۱۰صندوق تخصصی برای آزاد‌سازی‌ سهام‌عدالت

ميرعلي اشرف پوري‌حسيني ديروز در جريان يك نشست خبري كه در محل سازمان خصوصي‌سازي‌ برگزار شد آخرين جزئيات لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را اعلام كرد و گفت: پس از بررسي‌هايي كه به عمل آمد مشخص شد كه واگذاري سهام عدالت به مردم از طريق تشكيل شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني غيرممكن است، راه‌هاي زيادي بررسي شد و در نهايت يك مدل سرمايه‌گذاري بسيار ماهرانه و حرفه‌اي براي واگذاري سهام عدالت طراحي شد.

او افزود: در اين لايحه پيش‌بيني شده است كه سهام عدالت در قالب 5تا 10صندوق تخصصي و قابل معامله در بورس به مردم واگذار شود و هر صندوق سهام به‌صورت مساوي بين مشمولان توزيع مي‌شود.رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ اضافه كرد: در لايحه آزادسازي سهام عدالت، تعدادي براي صندوق‌هاي قابل معامله مشخص نشده است اما پيش‌بيني مي‌شود بين 5تا 10صندوق در راستاي آزادسازي سهام عدالت تشكيل شود تا مديريت قوي‌تري روي اين سهام صورت گيرد. او گفت: در زمان تشكيل اين صندوق‌ها و نيز در مراحل ابتدايي آزادسازي، مالكيت آنها توسط دولت انجام مي‌شود و پس از انتقال سهام عدالت به مشمولان، مالكيت به مردم منتقل مي‌شود.

  • زمان تصويب لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ در مورد لايحه آزادسازي سهام عدالت نيز گفت: با توجه به برگزاري انتخابات مجلس در سال گذشته و نيز تشكيل مجلس جديد، طبيعي است كه لايحه آزادسازي اين سهام با تأخير در دستور كار مجلس قرار گيرد. به علاوه اينكه لايحه آزادسازي براي تقديم به مجلس توسط دولت، نياز به طي كردن فرايندهايي دارد كه اين فرايند هنوز نهايي نشده است. او گفت: وظيفه سازمان خصوصي‌سازي‌ آماده‌سازي‌ لايحه و ارائه آن به دولت است كه اين كار انجام شده و بقيه موارد به دولت و مجلس ربط دارد.

  • ارزش روز سهام عدالت

او در مورد ارزش روز سهام عدالت گفت: ارزش روز سهام عدالت به 55هزار ميليارد تومان رسيده است و براساس برآورد‌هاي انجام شده ارزش روز هر برگ سهام عدالت از يك ميليون تومان كمتر نيست.

  • افزايش تعداد مشمولان نياز به مصوبه مجلس دارد

او با اشاره به اينكه تعداد مشمولان سهام عدالت 49ميليون نفر هستند، تأكيد كرد: ثبت‌نام مشمولان تا پايان سال94 ادامه داشت كه اين اقدام از ابتداي سال95 متوقف شده است. ثبت‌نام از مشمولان جديد سهام عدالت به مصوبه دولت و مجلس نياز دارد. اگر دولت يا مجلس تصميم تازه‌اي بگيرند واگذاري سهام به مشمولان جديد قابل انجام است. پوري‌حسيني توضيح داد: فعلا بنا نداريم كه به 49ميليون مشمول سهام عدالت، گروه تازه‌اي را اضافه كنيم اما شايد براساس برخي اصلاح ساختارها ناچار باشيم جابه‌جايي‌هايي انجام دهيم كه همه اين موارد منوط به مصوبات هيأت وزيران است.

  • پالايشگاه بندرعباس و مپنا بدهكاران سهام عدالت

رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ با بيان اينكه تاكنون 17500ميليارد تومان از سود سهام شركت‌هاي سهام عدالت به خزانه واريز شده گفت: تا پايان امسال بايد 6هزار ميليارد تومان ديگر به خزانه واريز شود اما برخي از اين شركت‌ها حاضر به پرداخت سود نيستند؛ مثلا مپنا كه از دولت طلب دارد قصد دارد سود سهام عدالت را با طلبش به دولت تهاتر كند. او افزود: درصورتي كه موفق شويم تا پايان سال بقيه سود سهام عدالت را دريافت كنيم رقم كل سود سهام عدالت به 23.5هزار ميليارد تومان خواهد رسيد؛ البته به‌نظر مي‌رسد كل اين رقم قابل وصول نباشد.

او تأكيد كرد: مطمئن نيستيم 6هزار ميليارد تومان سود از شركت‌ها گرفته و به‌حساب خزانه واريز شود و احتمالا يك هزار ميليارد تومان از اين رقم در قالب افزايش سرمايه شركت‌ها غيرقابل وصول باشد. با اين حال بايد منتظر برگزاري مجامع شركت‌ها باشيم تا بتوانيم نظر نهايي را در مورد اين 6هزار ميليارد تومان بدهيم.

  • واگذاري پرسپوليس و استقلال

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ درباره امكان واگذاري دوباره سهام 2باشگاه استقلال و پرسپوليس گفت: ما وظيفه تاريخي خود را به خوبي در اين رابطه انجام داديم و در آستانه مزايده پنجم اين دو باشگاه دستور خروج موقت آنها از فهرست واگذاري‌ها صادر شد. بر اين اساس منتظر مصوبه جديد دولت هستيم تا درصورت اجازه، اقدام به واگذاري دوباره آنها كنيم.

کد خبر 344796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha