همشهری آنلاین: عبدالحسین آذرنگ ،نویسنده، پژوهشگر، آموزشگر و ویراستار در سال ۱۳۲۵ در کرمانشاه متولد شد. وی در مقطع کارشناسی از دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شد و کارشناسی ارشد را نیز در دانشکده علوم تربیتی گذراند.

azarang

گذراندن درس‌هایی از دوره دکتری در انگلستان و ایران، گذراندن دوره‌هایی در نویسندگی خلاق نشر در آمریکا از دیگر تلاش‌های وی بوده است.

حوزه اصلی تحقیقات شخصی آذرنگ مسائل نظری نشر و کتاب و رابطه آن‌ها به ویژه با مباحثی از علوم وارتباطات، حوزه تحقیقات مرتبط با وظایف دانشنامه‌نگاری و نیز تاریخ معاصر ایران در قرن چهاردهم (1300 به بعد) است.

سوابق کاری آذرنگ با ویراست یار و ویراستاری در موسسه فرانکلین (1351 تا 1355) آغاز می‌شود. پس از آن وی عضو هیئت علمی در موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی (1355تا 1361)، مشاور در مرکز اسناد فرهنگی آسیا (1354 تا 1358)، عضو علمی دانشنامه جهان اسلام (1363 تا 1381) بود که دراین دانشنامه با سمت‌ها و مسئولیت‌های مدیر بخش تالیف و ترجمه، مدیر بخش ویرایش، مشاور علمی و عضو شورای علمی، مولف، مترجم، ویراستار مقالات و مدرس مباحث دانشنامه‌نگاری و ترجمه مقالات دانشنامه‌ای دراین دانشنامه فعالیت می‌کرده است.

وی همچنین درسال‌های 1366 تا 1370 مدیر بخش کتابشناسی و بخش انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی بوده است و نیز در سال‌های 1370 تا1381 مدرس مباحث تاریخ تمدن و تاریخ علم و نشر دانشگاه آزاد بوده است.

مشاور در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی و پژوهشی در سازمان برنامه و بودجه، شورای آموزش فنی و حرفه‌ای، شهرداری تهران، شرکت‌های سرب و روی و فولاد ایران از سال‌های 1361 تا 1381 ازدیگر فعالیت‌های عبد الحسین آذرنگ بوده است.

وی همچنین مدرس مباحث نظری نشر و ویرایش ساختاری - محتوایی در مرکز نشر دانشگاهی، اتحادیه ناشران و برخی مراکز دیگر بوده است که این فعالیت از سال 1378 شروع شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

عضو علمی دانشنامه ایران از سال 1381 و مدیر بخش مفاهیم جدید از دیگر تلاش‌های این مولف، مترجم و ویراستار بوده است که اکنون نیز ادامه دارد.

آذرنگ هم اینک نیز به عنوان نویسنده، مترجم، ویراستار ‌و آموزش‌گر و مشاور در برخی از دانشنامه‌ها همکاری می‌کند.

آثار تالیفی عبدالحسین آذرنگ عبارتند از: شمه ای  از کتاب، کتابخانه ونشر کتاب
- چون و چرایی در باب سیاست نشر.
- گام‌های اصلی نشر کتاب.
- در قلمرو نشر، ویرایش و دانش‌نامه‌نگاری.
- باز اندیشی در مباحثی از نشر و ویرایش.
- شمه‌ای از انتشار کتاب در ایران.
- مبانی نشر کتاب.
- چند نوشتار و گفتار در نشر و ویرایش.
- تاریخ شفاهی نشر ایران.
- فرهنگ اصطلاحات دکومانتاسیون
- اصطلاحنامه علم اطلاع رسانی.
- شبکه برای انتقال دانش فنی و شمه‌ای از اطلاعات و ارتباطات و البته چند اثر دیگر.

آثار ترجمه‌ای آذرنگ نیز عبارتند از:
-تاریخ و فلسفه علم (هلزی هال)، تاریخ علم (دمپی یر)، تکوین علم جدید (وستفال)، تاریخ تمدن (دو جلد، لوکاس)، تاریخ تمدن و فرهنگ جهان(4ج، گروه نویسندگان)، تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه معاصر از من دبیران تا سارتر.

عبدالحسین آذرنگ همچنین کتاب‌ها و مقالات فراوان دیگری نیز ترجمه یا تالیف کرده است که تعداد آنها چند صد مقاله در زمینه‌های مختلف ونیز شمار زیادی مقالات دانشنامه‌ای را شامل می‌شود. ویرایش بیش از 100 کتاب و بیش از 1000 مقاله از دیگر تلاش‌های این فرهنگ پژوه به شمار می‌رود.

کد خبر 34447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز