همشهری آنلاین: نمایشگاه عروسک‌های مرحوم جواد ذوالفقاری با حضور فاطمه معتمدآریا و مرضیه برومند افتتاح شد.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک،  نمایشگاه یاد استاد مرحوم جواد ذوالفقاری ديروز افتتاح شد ، وي در سال ۱۳۳۱ در همدان به دنیا آمد و سال‌ها در حوزه‌ تئاتر عروسکی مشغول نگارش، ترجمه و کارگردانی بود.

از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به نمایش‌های علی‌بابا و چهل دزد بغداد، دوستان الماس،‌ بز زنگوله پا، کدو قلقله زن، سیاوش، فرنگیس و خرمشیر اشاره کرد.

ذوالفقاری همواره متون و داستان‌های کهن ایرانی را دستمایه خلق آثار خود قرار می‌داد. وی نمایش بازی پسر و گرگ را در رپرتوار کودک و نوجوان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا کرد.

این مراسم در لابی تالار اصلی تئاتر شهر با حضور خانواده زنده یاد ذوالفقاری، مرضیه برومند دبیر جشنواره عروسکی، فاطمه معتمد آريا، دنيا فني زاده، زهرا صبري، مهدي شفيعي، اتابك نادري، هما جديكار و جمعی از هنرمندان تئاتر عروسکی شروع شد .

 شادي پورمحمدي درباره اين هنرمند گفت: ذوالفقاري بنيانگذار مجله سفير بوده كه نكته بسيار مثبتي به حساب مي‌آمد و باعث مي‌شد كه همه در يك جمع عروسكي از اخبارهاي روز خبردار شوند. 

مرضيه برومند دبير جشنواره نمایش عروسكي تهران نيز بيان كرد: ذوالفقاري را در نمايش عروسكي شناختم تا زمانيكه بود در كنارش بودم و خاطرات زيادي با وي دارم آثارش براي ما ميراث گرانقدري است، تشكر مي‌كنم از همسرش منصوره آذري كه اين آرشيو را در اختيار ما قرار داد تا نمايشگاه بي‌نظيري در اينجا شكل بگيرد.

در ادامه منصوره آذري كه به همراه پسرش بهنود ذوالفقاري در اين مراسم حضور داشت عنوان كرد: من مي‌دانم كه براي هركدام از اين عروسك‌ها چقدر زحمت كشيده و فكر كرده است و در آخر از همه دوستاني كه در بر پايي اين نمايشگاه تلاش كردند تشكر مي‌كنم.

فاطمه معتمد آريا در خصوص اين مراسم و مرحوم جواد ذوالفقاري گفت: خوشحالم در جمعي هستم كه همه دوستان قديمي و عروسك‌هايي كه با آنها خاطره داريم حضور دارند، ذوالفقاري خودش، روحش و اعتقاداتش را به ما تحميل كرد كه همديگر را دوست داشته و با هم مهربان باشيم.

دنيا فني زاده ديگر مهمان اين نمايشگاه بود كه در ادامه بيان كرد: در اين فضا انسان‌هاي خوب با قلب‌هاي صاف هستند، جواد ذوالفقاري در يك جشني كه براي من گرفت جمله دنيا ديگه مثل تو ندارد را برايم خواند اما من هيچوقت نتوانستم محبت‌هاي او را جبران كنم، اميدوارم كه همه شما ١٢٥ سال زنده باشيد و تئاتر عروسكي را هم زنده نگه داريد.

 در این نمایشگاه حدود 100 عروسک ماسك كه شامل عروسک‌ها و ماسک‌های نمایش‌های «کدو قلقله زن»، «بز زنگوله پا»، «بازی پسر و گرگ»، «سیاوش و فرنگیس»، «علی بابا و چهل دزد بغداد» و «سمک عیار» به نمایش گذاشته می‌شوند. 

عروسک‌ها و ماسک‌های این نمایش‌ها با طراحی هنرمندانی چون ایرج رامین‌فر، علی پاکدست، مریم اقبالی و مرضیه محبوب ساخته شده است و تا پايان جشنواره داير است.

کد خبر 344222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha