دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

چند روز پس از عقب‌نشینی ظاهری وزیر ارشاد از برگزاری کنسرت در شهر مقدس مشهد و در شرایطی که مرکز استان خراسان‌رضوی در ۱۱ سال گذشته میزبان هیچ کنسرتی نبوده، رئیس‌جمهور هم فرصت سخن گفتن از مشکلات کنسرت‌ها را از دست نداد و در برنامه بزرگداشت روز پزشک از برگزار نشدن کنسرت‌ها انتقاد کرد.

موسیقی

به گزارش همشهري،  درحالي كه سخنگوي وزارت ارشاد در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در حوالي ميدان بهارستان در حال تفسير سخنان وزير ارشاد درباره دلايل برگزار نشدن كنسرت در مشهد بود ، حجت‌الاسلام حسن روحاني در منطقه ولنجك تهران‌گريزي به همين ماجرا زده و از همه وزيران خود خواسته در مقابل فشارها، هرچند زياد و پرقدرت، كوتاه نيايند؛ اشاره رئيس‌جمهور به اظهارنظر چند روز پيش علي جنتي بود كه اعلام كرد برگزاري كنسرت در همه شهرهاي خراسان‌رضوي جز شهر مقدس مشهد آن هم به درخواست امام جمعه اين شهر ادامه مي‌يابد.

در گوشه ديگر تهران، حسين نوش‌آبادي در پاسخ به پرسشي درباره ممنوع شدن برگزاري كنسرت در شهر مشهد گفت: «نظر وزير ارشاد تنها به‌دليل حفظ حرمت بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) بوده و به هيچ‌وجه، سخنان برخي مقام‌هاي مذهبي مشهد دليل اصلي برگزار نشدن كنسرت‌ها نيست... البته در شهر مقدس مشهد در ۱۱‌سال گذشته هيچ كنسرتي برگزار و هيچ مجوزي هم در اين سال‌ها صادر نشده است، اين مسئله مختص اين دولت نيست.»

  • وزير چه گفته بود؟

جنتي روز 26مرداد در حاشيه چهارمين جشن ايثار با قانوني دانستن برگزاري كنسرت در سراسر ايران گفت: «با توجه به مزين بودن شهر مشهد به مرقد مطهر امام رضا(ع)، اجراي كنسرت در اين شهر مخالفاني ازجمله نماينده محترم ولي فقيه داشت كه ما به‌نظر ايشان احترام مي‌گذاريم و با اينكه كنسرت‌ها مشكل خاصي نداشت اما از ادامه اجراي آنها در مشهد صرف‌نظر مي‌كنيم. با اين‌حال، كنسرت در ديگر شهرهاي خراسان‌رضوي اجرا خواهد شد.» اين سخنان وزير ارشاد در تمام رسانه‌ها بازتاب داشت و تكذيب نشدن آن نشان داد يكي از دلايل مستثني شدن مشهد، احترام به‌نظر امام جمعه بوده است.

به‌نظر مي‌رسد هدف برخي مقام‌هاي رسمي از برجسته كردن نام شهري كه حداقل يك‌دهه است هيچ كنسرتي در آن برگزار نشده، پنهان كردن دلايل برگزار نشدن برنامه‌هاي موسيقايي در ديگر شهرها باشد. دستور مقام قضايي، دخالت اداره اماكن نيروي انتظامي، مخالفت مقام‌ها و شخصيت‌هاي مذهبي و البته مداخله شوراهاي تأمين شهر و استان مهم‌ترين دلايل لغو يا توقف برگزاري حدود 45كنسرت در 2سال منتهي به بهار95 بوده است.

حمايت چند امام جمعه از نظر نماينده ولي فقيه در خراسان‌رضوي و امام‌جمعه مشهد درباره برگزاري كنسرت، داستان لغو كنسرت‌ها را براي دولت به موضوعي جذاب و قابل پيگيري رسانه‌اي تبديل كرده است. از سوي ديگر، اظهارنظر حميدرضا نوربخش، عضو هيأت مديره خانه موسيقي درباره نگارش نامه به رهبر معظم انقلاب ماجرا را عجيب‌تر هم كرده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار تابستان امسال با دانشجويان درباره ورود به مسائل اجرايي گفتند:

«براساس قانون و منطق، رهبري نمي‌تواند در تصميم‌گيري‌هاي دستگاه‌ها وارد شود... البته در مواردي كه احساس كند برخي اقدام‌ها حتي جزئي موجب انحراف نظام از مسير اصلي مي‌شود، بايد ورود كند.» طبعا كنسرت موضوعي نيست كه نظام را از مسير اصلي منحرف كند و نيازمند ورود رهبري باشد.

  • فراتر از دغدغه‌هاي هنري

وزير كشور پيش از اين گفته بود آمار لغو كنسرت كمتر از يك درصد برنامه‌هاي برگزارشده است ولي ميزان خبرسازي و رويكرد رسانه‌اي دولت به موضوع برگزار نشدن كنسرت در شهر مقدس مشهد، آن هم با درنظر گرفتن اينكه به گفته سخنگوي وزارت ارشاد در 11 سال گذشته هم هيچ كنسرتي دراين شهر برگزار نشده، نشان‌دهنده مقاصدي فراتر از دغدغه‌هاي هنري است. به نظر مي‌رسد با نزديك شدن به ايام انتخابات رياست‌جمهوري اين رويكرد رسانه‌اي به موضوع برگزاري كنسرت موسيقي شدت يابد.

کد خبر 344040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha