دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کفیر یک فراورده تخمیر‌شده شیر است که منشا ان از کوه‌های قفقاز است. مصرف این فراورده در جنوب غرب آسیا، اروپای شرقی و روسیه رایج است.

Kefir grains

کلمه کفیر از کلمه ترکی «کیف» گرفته شده است که به معنای احساس خوشی پس از مصرف این نوشیدنی است.

این نوشیدنی با استفاده از «دانه‌های» کفیر تهیه می‌شود.

این دانه‌ها که به صورت توده‌های سفید یا مایل به زرد ژلاتینی با ظاهری شبیه گل کلم هستند، در واقع حاوی کشت مخمر و باکتری‌های اسیدلاکتیک هستند.

کفیر با استفاده پایه‌ای از شیر حیوان، شیر سویا، شیر نارگیل، آب میوه و قند و محلول ملاس تهیه می‌شود. دانه‌های کفیر به این پایه وارد می‌شوند و تخمیر ایجاد می‌کنند. دانه‌های کفیر بعدا پیش از بسته‌بندی فراورده صاف می‌شوند.

فراورده حاصل که مزه‌ای شبیه به ماست مایع و بسیاری از سودمندی‌های بهداشتی مشابه آن را دارد

بیشترین دلیلی که برای نوشیدن کفیر تبلیغ می‌شود، این است که این نوشیدنی حاوی پروبیوتیک‌ها (probiotics) و پری‌بیوتیک‌ها (prebiotics) است. کفیر حاوی ۳۰ نوع متفاوت میکروارگانیسم و بنابراین نسبت به سایر فراورده‌های لبنی تخمیرشده منبع غنی‌تری از پروبیوتیک‌ها است.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند به گوارش یاری برسانند و ممکن است در برابر باکتری‌های زیانبار حفاظت ایجاد کنند. پری‌بیوتیک‌ها مواد کربوهیدراتی هستند که پروبیوتیک‌ها از آنها به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. کفیر حاوی هر دوی این‌ها است. کفیر همچنین حاوی کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های ‌B است.

بررسی‌های بسیاری درباره چگونگی کمک کفیر به سلامت انسان انجام شده است. برای مثال، پژوهشگران در برزیل دریافتند که یک ژل موضعی ساخته شده از کفیر به به ترمیم سریع‌تر زخم‌ها در موش‌های آزمایشگاهی کمک می‌کند و پژوهشگران در دانگشاه بخارست در رومانی دریافتند که این کفیر خواص ضدباکتریایی دارد. یک بررسی دیگر بوسیله پژوهشگران در ترکیه نشان داد که مصرف کفیر دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. پژوهشگرانی در ژاپن اعتقاد دارند که کفیر همچنین ممکن است خواص ضدتومور داشته باشد.

یک بررسی اخیر در حیوانات هم نشان داد که این پروبیوتیک شیر تخمیرشده باعث کاهش التهاب می‌شود. بررسی‌های دیگری هم از این ایده پشتیبانی  می‌کنند که ممکن است کفیر خواص ضدالتهابی داشته باشد.

گرچه کفیر از نوعی مخمر ساخته می‌شود، ممکن است به مقابله با مخمرهای زیانبار کمک کند. کفیر به خصوص نوع دست‌ساز آن  می‌تواند ابزاری عالی برای مقابله با رشد بیش از حد مخمرها در بدن باشد. زنانی که دچار عفونت‌های مخمری یا قارچی تکرارشونده هستند یا پس از مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک به سادگی دچار عفونت‌های مخمری می‌شوند، با مصرف کفیر ساده دست‌ساز (که با شیر بز، لبنیات ارگانیک یا شیر نارگیل) تهیه شده است به بازیابی تعادل باکتری‌ها در روده کمک کند.

همچنین می‌توان با خرید «دانه‌های کفیر» این نوشیدنی را در خانه تهیه کرد.

افرادی که در گوارش شیر مشکل دارند، همچنین ممکن است کفیر را بهتر از شیر تحمل کننند. باکتری‌های اسید لاکتیک لاکتوز یا قند شیر را در کفیر تا حدودی هضم کرده‌اند. افرادی که دچار عدم تحمل به لاکتوز هستند، اغلب می‌توانند بدون مشکل از کفیر استفاده کنند.

LiveScience

کد خبر 343902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha