جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

سازمان‌دهندگان هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز با اهدای جایزه ژژر لکولتر گلوری، از مشارکت اصیل امیر نادری در تزریق خلاقیت به سینمای معاصر جهان تقدیر می‌کنند.

اين جايزه 6سال پيش به زنده‌ياد عباس كيارستمي اهدا شده بود.به گزارش همشهري، جشنواره فيلم ونيز 31اوت (10شهريور) با نمايش «لا لا لند» ديمين شزل آغاز به‌كار مي‌كند و 5روز بعد پيش از نمايش «كوه» نادري در بخش خارج از مسابقه، جايزه افتخاري ژژر لكولتر به فيلمساز ايراني مقيم آمريكا اهدا مي‌شود. نادري با گرفتن اين جايزه به جمع بزرگاني چون كيارستمي، ماني راتنام، آل پاچينو، اسپايك لي، سيلوستر استالونه، اتوره اسكالا، جيمز فرانكو و برايان دي‌پالما مي‌پيوندد كه پيش‌تر آن را دريافت كرده‌اند.

جايزه ژژر لكولتر گلوري نخستين‌بار در سال 2006براي تقدير از فعاليت‌هاي خلاقانه فيلمسازان برگزيده جهان در حاشيه جشنواره ونيز اهدا شد و خالق «تنگسير»، «دونده» و «آب، باد، خاك» يازدهمين سينماگري است كه آن را در دست مي‌گيرد. او جزو چهره‌هاي محبوب اين جشنواره معتبر است و سال 2008با «وگاس» براساس يك داستان واقعي در بخش مسابقه رسمي براي به‌دست آوردن جايزه شير طلايي رقابت كرد.

نادري كه فيلم‌هايش را معمولا در آمريكا مي‌سازد و «كات» را هم 5سال پيش در ژاپن فيلمبرداري كرده و در بخش افق‌هاي ونيز به نمايش گذاشته بود، براي نخستين‌بار در سال‌هاي اخير از آن سوي اقيانوس به قاره سبز آمد و كوه را در ايتاليا مقابل دوربين برد. فيلم، داستان مردي است كه مي‌كوشد نور خورشيد را به دهكده تاريك محل زندگي خود و خانواده‌اش بياورد.

آندريا سارتورتي و كلوديا پوتنتسا بازيگران اصلي كوه هستند و نخستين نمايش آن در ونيز خواهد بود. هفتاد و سومين جشنواره فيلم ونيز تا 20شهريور در اين شهر زيباي ايتاليا ادامه دارد و سم مندس، فيلمساز نامدار بريتانيايي رياست هيأت داوران بخش مسابقه رسمي آن را بر عهده دارد. «مالاريا» به كارگرداني پرويز شهبازي تنها نماينده ايران در بخش افق‌هاست و يكي از بخش‌هاي ويژه اين دوره، بزرگداشت ياد و نام عباس كيارستمي با نمايش فيلمي برگرفته از آثار تحسين‌شده كارنامه او به انتخاب سيف‌الله صمديان خواهد بود.

کد خبر 343660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha